Tot rust komen

Voordat jij je richt op het nieuwe jaar, is het fijn om er eerst voor te zorgen dat je lichaam en je geest volledig tot rust komen. De boog kan immers niet altijd gespannen zijn. In de rust kom je dichter bij jezelf en kun je beter voelen wat jouw behoeften zijn. Vind je het lastig om je over te geven aan de ontspanning? Dan ben je echt niet de enige. Als je altijd in de ‘doestand’ staat, dan is het soms lastig om dat zomaar los te laten. Mindfulness is een mooie manier om te leren in het hier en nu te zijn en de ontspanning toe te laten.

Aandachtsspieren trainen

Het is iets wat je pas echt goed leert kennen door het te doen. In een mindfulnesstraining train je je aandachtsspieren en leer je om je aandacht bewust ergens op te richten. Terwijl je dat doet, merk je ongetwijfeld dat je gedachten al snel met je op de loop gaan richting die berg afwas of het vervelende gesprek met je collega. Helemaal niet erg; het komt zoals het komt. Het enige dat je hoeft te doen is je aandacht weer terug te brengen naar het hier en nu.

Bewustzijn

Door je geest te trainen ben jij je meer bewust van waar je met je aandacht bent en kun je kiezen waar je je aandacht op richt. Je wordt je bewust van wat er van moment tot moment met én in jou gebeurt. Je vergroot het bewustzijn van je gedachten, je gevoel en alles wat zich in je lichaam afspeelt.

Zonder oordeel

Alles waar je mee te maken krijgt, bekijk je op een niet oordelende, accepterende en vriendelijke manier. Je krijgt daardoor inzicht in jouw gedachten- en gedragspatronen. En als jouw patronen voor jou niet gezond zijn, dan helpt mindfull zijn jou om dat in te zien en om daarin een andere keuze te maken. Zo werk je toe naar interne rust en ontspanning en van daaruit ontstaat nieuwe energie voor een mooi nieuw jaar!

Verander je patronen

De volgende patronen kun je aanpakken met mindfullness. Welke patronen wil jij veranderen?

  • negatieve gedachten en piekeren
  • onzekerheid
  • slaapproblemen
  • gespannenheid
  • onrust
  • somberheid
  • geen ‘nee’ durven zeggen
  • teveel hooi op je vork nemen

Elk jaar

Het is normaal dat je in de winter wat minder actief bent. Maar als je élke winter klachten hebt die jouw leven op een negatieve manier beïnvloeden en je haast elk griepje en verkoudheidje lijkt op te pakken, is het tijd om daar verandering in te brengen!

Winterdip klachten

Hatsjoe! In de winter is je weerstand lager. De kou werkt ook niet mee. Klachten en aandoeningen als reuma, eczeem, depressie, chronische vermoeidheid, chronische pijn, ontstekingen en blessures kunnen daardoor verergeren.

Zelf aanpakken!

Die terugkomende klachten hebben een negatieve invloed op je lichaam en geest. Waarschijnlijk ben al meerdere malen naar de huisarts geweest, zonder resultaat. Moedeloos worden is echter niet nodig! Met BEMER kun je namelijk zelf thuis je klachten aanpakken.

Hoe werkt het?

De BEMER-methode is heel simpel om te gebruiken. Je ligt ’s ochtends en ’s avonds 8 tot 20 minuten op een mat. Via die mat worden magnetische pulsen afgegeven in je lichaam, zodat de microcirculatie (je bloedsomloop) in je lichaam verbeterd wordt. Een betere doorbloeding heeft een positief effect op je gezondheid en je immuunsysteem.

Het resultaat

Je organen krijgen meer zuurstof en voedingstoffen, je afvalstoffen worden beter afgevoerd. Je lichaamscellen krijgen een betere aanvoer van zuurstof en voedingsstoffen. Hierdoor zijn ze beter in staat zijn om hun taken uit te voeren, zoals het helen van wonden en het bestrijden van ziekten en pijn.

Minder klachten

Daarnaast zorgt een verbeterde doorbloeding ook ervoor dat afvalstoffen beter uit je lichaam worden afgevoerd. Je lichaam kan hierdoor zijn natuurlijke genezingsproces beter uitvoeren. Je klachten kunnen drastisch verminderen, of zelfs helemaal verdwijnen

Wereldwijd

De BEMER-methode wordt wereldwijd door bijna 2,5 miljoen mensen gebruikt, waarvan het grootste gedeelte in Duitsland woont. Duitse artsen en fysiotherapeuten zijn er dan ook geheel vertrouwd mee dat hun patiënten de BEMER naast hun medische behandelingen gebruiken.

Goed om te weten

Ben jij (zelfs in de winter) een enthousiaste sportfanaat? De BEMER-technologie zorgt door ondersteuning van de stofwisseling voor betere prestaties op sportgebied. BEMER helpt ook bij een sneller herstel na zware sportinspanningen en biedt ondersteuning van de genezing van wonden en sportblessures.

Voordelen

Dit zijn de vijf voordelen van BEMER:

  1. Een wetenschappelijk bewezen werking
  2. Breed inzetbaar voor de behandeling van veel klachten en aandoeningen
  3. Ook preventief in te zetten
  4. Korte behandeltijd per dag
  5. Zelf thuis te gebruiken

Voor jou!

Benieuwd naar de BEMER-methode? Jannie en Leo Hanemaaijer van Impuls Your Body willen iets positiefs betekenen voor jouw gezondheid.

Trek aan de bel

Er zijn allerlei redenen waarom mensen in financiële problemen komen, bijvoorbeeld door het verliezen van hun baan of door een gebrek aan inzicht in hun financiële administratie. Barbara de Frel van Zekere Zaak adviseert: ‘Als je merkt dat je er financieel niet uitkomt doordat je je vaste lasten niet meer kunt betalen, trek dán al aan de bel. Je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn, want schulden stapelen zich in een razend tempo op.’

Oplossing vinden

‘De kracht van Zekere Zaak is de betrokken, persoonlijke aandacht die ik bied. Ik weet dat mensen het moeilijk hebben met hun financiële problemen en ik kan ze helpen door als bewindvoerder of als budgetcoach te fungeren. In een intakegesprek kijken we of je jouw huidige situatie zelf kunt oplossen, bijvoorbeeld door meer uren te gaan werken of andere prioriteiten in je uitgaven te stellen. Als dit niet lukt, dan ga ik samen met jou aan de slag om tot een oplossing te komen.’

Budgetcoaching

Een budgetcoach kan jou helpen bij al je financiële problemen. Samen met jouw coach stellen jullie een budgetplan op. Heb jij vragen over formulieren, toeslagen, brieven van incasso bureau’s, betalingsmogelijkheden, bespaarmogelijkheden of schulden? Een budgetcoach kan deze allemaal voor je beantwoorden. Budgetcoaching in het kort:

  • inzicht en structuur
  • budgetplan
  • persoonlijke aandacht
  • bereikbaar voor vragen

Beschermingsbewind

Wanneer jouw financiën worden beheerd door een bewindvoerder hoef je je geen zorgen meer te maken over je geldzaken. Wel kun je met beschermingsbewind je schulden beperken door middel vaan een schuldenregeling. Wanneer je lichamelijk of geestelijk niet in staat bent je eigen financiën te regelen kun je beschermingsbewind aanvragen. Ook als je problematische schulden hebt, en deze niet meer kan afbetalen. Beschermingsbewind in het kort:

  • aanvraag via de rechtbank
  • beschikking van de rechter
  • inkomsten via bewindvoerder
  • alle rekeningen worden betaald door bewindvoerder
  • bewindvoerder beheert het vermogen
  • leefgeld wordt gestort door bewindvoerder

Geldproblemen?

Wil je geen slapeloze nachten meer? Breng weer overzicht in je geld en financien. ZekereZaak kan jou verder helpen! Bij ZekereZaak kun je terecht voor budgetcoaching, beschermingsbewind en thuisadministratie.

Klassiek ballet

Een gracieuze dansstijl, die een uitstekende basis vormt voor elke danser. Je werkt aan houding, kracht, souplesse, ontspanning en conditie volgens de principes van het klassiek ballet. Dansgevoel, presentatie en muzikaliteit zijn belangrijke ingrediënten. Klassiek ballet is de oudste vorm van ballet. De dansvorm is ontstaan in Frankrijk en is groot gemaakt door koning Lodewijk XIV. Hij gaf veel feesten en was een echte dansliefhebber. In 1661 richtte Lodewijk XIV de eerste balletacademie op.

Moderne dans

Bij deze dans staan uitleven en gevoel voorop. Diepgang in de beweging, bewegingen uitwerken, je gevoel in dans weerleggen en je techniek verbeteren op allerlei soorten muziek. De moderne dans is een verzamelbegrip voor verschillende danstechnieken van de vorige eeuw.

High Heel Classes

Wil je net zo losgaan als Beyoncé en Shakira? In deze lessen leer je alle technieken om op hakken te bewegen en te dansen op een zelfverzekerde manier. Focus je op je elegantie, geniet van de techniek, lijnen en de juiste muziek. Shake that booty!

Jazzdans

‘Swing’ is het woord bij jazz. Jazzdans is een vrije manier van dansen die qua structuur lijkt op klassiek ballet, maar is gebaseerd op populaire muziek zoals jazz, rock en hiphop. De Amerikaanse dansstijl wordt veel toegepast binnen musicaltheater, film, cabaret en televisie.

Dancehall

Een dansstijl uit Jamaica die ontstaan is uit reggaemuziek en R&B. Dancehall is een combinatie van losse en heel strakke bewegingen. Je gebruikt ieder deel van je lichaam intensief. Deze muziekstijl is ook bekend onder de naam raggamuffin.

Paaldansen

Het dansen aan en om een danspaal is een combinatie van cardio en krachttraining. Verder moeten je bewegingen er sierlijk, vloeiend en gestroomlijnd uitzien. Sportief paaldansen is een erkende vorm van fitnesstraining en hiermee niet (meer) te associëren met de sensuele achtergrond van de sport.

1. Start

Laten we beginnen bij het begin. Doe je beha aan, buig je lichtjes voorover en beweeg zacht heen en weer met je schouderbladen, zodat je borsten zich op natuurlijke wijze in je beha nestelen.

2. Rugpand

Sta vervolgens op en maak je beha vast, zodat het rugpand zich netjes horizontaal om je lichaam sluit. Let op: het rugpand is het belangrijkste onderdeel van je beha, omdat het je de nodige steun moeten geven. Daarom controleert elke lingeriestylingexpert steeds of de rugpand niet boven de beugels aan de voorkant uitstijgt.

3. Ongelijk

Twee gelijke borsten: het is slechts een klein aantal vrouwen gegeven. Om die reden is het essentieel dat elk schouderbandje afzonderlijk wordt aangepast, met het oog op harmonieuze steun en symmetrische borsten.

4. Punt

Kreukt de stof of sluiten de cups niet volledig aan? Dan zijn de cups te groot voor jouw borsten. Tegelijkertijd moeten je tepels zich netjes in het diepste punt van je cup bevinden. Het omgekeerde geldt ook: als je borsten ook maar een beetje uit je cups stulpen, is je beha te klein voor je borsten.

5. Beugels

Tot slot en niet onbelangrijk: controleer de beugels van je beha. Voel je de beugels prikken in je huid net onder je oksels, dan heb je een te grote behamaat gekozen. Als de beugels in de huid tussen je borsten prikken, wil dat daarentegen zeggen dat je een te kleine beha hebt uitgepikt.

Advies

Wil je er zeker van zijn dat je de juiste beha uitkiest? Ga langs bij Lavida Lingerie en laat je maat exact bepalen door een stylingexpert die je cup en omtrek nauwkeurig opmeet.

Personal training

Een personal trainer zorgt ervoor dat je in actie komt. Een afspraak met een trainer maakt het makkelijker om je work-out te plannen en ook écht te doen. Ook als het regent, sneeuwt of als je moe bent: die afspraak gaat door. Samen stellen jullie een realistisch plan op om jouw doelen te bereiken. Daarnaast is een personal trainer in staat jou uit je comfortzone te halen en om ervoor te zorgen je nét even dat stapje verder gaat. Op deze manier haal je het beste in jezelf naar boven en behaal je sneller jouw gestelde doelen voor het nieuwe jaar.

Small Group Training

Sport je liever in een klein groepje samen met je vriendinnen? Bij Small Group Training deel je de kosten, krijg je toch de persoonlijke aandacht van een personal training én kun je gezellig samen sporten! Je bent geheel vrij om zelf je groep samen te stellen.

Bootcamp

Het kan ook een enorme motivator zijn om samen met een groep te trainen tijdens een bootcamp. Je bent niet alleen, maar hebt de gezelligheid van de groep om je heen. Een ander voordeel is dat iedereen kan trainen op zijn of haar eigen niveau. Een bootcamp is eigenlijk fitness in de frisse buitenlucht. Lekker gezond buiten zijn én werken aan je conditie.

Personal trainer

Ben je op zoek naar een personal trainer? Pepijn van Afferen, van PTPepijn [red.] heeft als personal trainer veel verschillende mensen geholpen om hun doelen te bereiken. ‘De weg die bewandeld moet worden is bij iedereen weer anders. Ups en downs, samen lachen en samen de tanden op elkaar. Dat maakt het zo leuk om personal trainer te zijn’, geeft Pepijn aan.

Go!

Er is eerst een intakegesprek om kennis te maken en te kijken of het klikt. Dan ga je verder met een proeftraining. Tijdens deze training wordt er gekeken naar je uitgangspunt, hoe je er lichamelijk voorstaat. Vanaf dat startpunt ga je aan de slag en kun je steeds sterker, fitter en gezonder worden!

Stevig

PowerSlim coach Saskia Hagen weet er als geen ander over mee te praten. ‘Ik ben eigenlijk altijd wel wat stevig geweest. Omdat ik veel sportte, maar liefst zes keer in de week, bleef ik echter netjes op gewicht.’

Zwaarder

Daar kwam verandering in toen Saskia vanwege een vervelende rugblessure niet meer kon handballen, tennissen en hardlopen. ‘Ik mocht nog wel wandelen en fietsen, maar daar vind ik weinig aan, dus dat deed ik niet’, grinnikt ze. ‘Het gevolg was dat ik langzamerhand steeds zwaarder werd.’

Knop om

‘Ik weet nog goed dat ik ergens een artikel over PowerSlim las’, blikt Saskia terug. Ik was nog niet zo zwaar dat ik mijn eigen veters niet meer kon strikken, maar er moest wel nodig wat gebeuren. Ik was echt veel te zwaar. Ik heb een afspraak gemaakt met de PowerSlim coach en al tijdens het intakegesprek ging de knop bij mij om. Ik moest ervoor gaan! Ik was mezelf zat.’

Coaching

Dat is inmiddels ruim een jaar geleden en sindsdien is er veel veranderd in Saskia’s leven. ‘Ik ben niet alleen 40 kilo lichter, maar ik ben zelf ook PowerSlim coach geworden’, glundert ze niet zonder trots. ‘Al na een maand of drie begon het bij mij te kriebelen: dit wilde ik ook. Tijdens mijn dagelijkse werk als opleidingscoördinator, coach ik ook allerlei mensen. Dan zou ik toch ook mensen kunnen coachen die af willen vallen?’

Anderen helpen

‘Ik weet als ervaringsdeskundige ook nog eens precies wat ze doormaken. Een coach is zo belangrijk tijdens dit hele proces: zij is je stok achter de deur, je sparringpartner en je motivator. Daarom ben ik zelf ook PowerSlim coach geworden. Ik ben nog alle dagen blij dat ik met behulp van PowerSlim 40 kilo ben afgevallen. Vanuit die ervaring en die passie is het zo mooi om anderen hier ook in bij te mogen staan.’

Het probleem

Je kunt nog zo letten op de calorieën die je inneemt, soms ligt er een ander probleem ten grondslag. Tien oorzaken die te onderzoeken zijn:

  • te weinig bewegen
  • koolhydraatverslaving
  • hyperinsulinisme
  • een verminderd verzadigingsgevoel (leptineresistentie)
  • verlaagde verbranding
  • hormonale stoornissen
  • medicijngebruik
  • tekorten in de voeding
  • chronische stress
  • darmdysbiose
  • verminderde werking van de schildklier

Schildklier

Ook is het handig om te kijken naar het huidige voedingspatroon, om te zien of de schildklier wel voedingsstoffen ontvangt om goed te kunnen functioneren. Er is voeding die de schildklier kan helpen en voeding die de werking vertraagt.

Zelftest

Door een te trage werking van de schildklier verbruikt het lichaam minder energie. Hierdoor zal het gewicht langzaam toenemen. Dit kan heel langzaam gaan en duurt soms wel jaren. Bij vrouwen komt dit tien maal meer voor dan bij mannen. Een simpele manier om te diagnosticeren is de Barnes-temperatuurtest:

  1. Leg de thermometer klaar naast je bed, zó voor het grijpen. Bij elke inspanning stijgt je temperatuur (kwikthermometer ’s avonds afslaan).
  2. Meet de lichaamstemperatuur onder de oksel, in de ochtend wanneer je nog in bed ligt (kwikthermometer 10 minuten).
  3. Vrouwen in de menstruerende leeftijd kunnen het beste beginnen vanaf de derde dag van de menstruatie.

Temperatuur

Is de temperatuur minstens 3 dagen achter elkaar onder 36,4, dan is er 85% kans dat de schildklier niet optimaal functioneert. Andere oorzaken van een verlaagde temperatuur zijn ontstekingen zoals Epstein-Barr of herpes.

Gewichtsbeheersing

Mesoloog Lia van Boekel: ‘Mevrouw L. (54 jaar) kwam bij mij met al een aantal jaren ‘niet lekker in haar vel zitten’ en maar niet kunnen afvallen. Uit het onderzoek bleek dat de schildklier niet goed werkte. Na wat voedingsadviezen en de inzet van ayurvedische kruiden is mevrouw in het volgende half jaar 10 kilo in gewicht verminderd en kon zij worden geholpen aan de knieoperatie die de chirurg pas wilde uitvoeren als mevrouw in gewicht zou verminderen. En mevrouw was weer in staat om te wandelen en meer te bewegen, wat haar gewichtsbeheersing erg ten goede kwam.’

Nu iets doen

Als je al een langere poos last hebt van klachten in je rug of gewrichten, dan hebben je dokter of fysiotherapeut misschien het volgende tegen je gezegd: ‘Je moet er maar zien mee te leren leven’. Maar je hoeft niet bij de pakken neer te gaan zitten: er is écht iets aan te doen!

Beenlengteverschil

Wist je dat veel klachten in je rug en gewrichten kunnen voortkomen uit een beenlengteverschil? Een beenlengteverschil ontstaat doordat de kop van het dijbeen wat uit het heupgewricht zakt. Door verkeerde houdingen en gewoontes kunnen de pezen en banden van je ene heup meer uitrekken en zakt de kop van het dijbeen wat uit het heupgewricht, waardoor er een beenlengteverschil ontstaat.

Klachten

Een beenlengteverschil kan leiden tot verschillende chronische klachten, zoals:

  • Scoliose
  • Klachten in je lage rug
  • Heupklachten
  • Kniepijn
  • Voetproblemen
  • Darm- en blaasproblemen
  • Nekklachten

Scheef heiligbeen

Het beenlengteverschil kan er ook voor zorgen dat je heiligbeen scheef gaat staan. Het gevolg: spanning en pijn in allerlei delen van je lichaam. Deze spanning kan tot allerlei klachten leiden, waaronder bekkenstabiliteit en bekkenscheefstand, ischias en klachten in je rug en schouders, maar ook tot hoofdpijn en migraine.

Dorntherapie

Tijdens de Dorntherapie kan het beenlengteverschil op een eenvoudige manier worden gecorrigeerd. Na controle op eventuele scheefstand, gebeurt deze correctie op een zachte manier. Je beweegt hierbij één arm of been, terwijl de therapeut met de duimen op een voorzichtige manier de heup of de wervels weer op zijn plaats zet. Door het gelijktijdig bewegen van de lichaamsdelen, worden de spieren eventjes afgeleid, waardoor het terugbrengen van wervels en gewrichten naar de juiste plek op een zachte wijze kan plaatsvinden.

Zacht en pijnloos

Na de wervelkolom en de nekwervels zijn ook de gewrichten in schouder, elleboog, pols en vingers aan de beurt. Ook wordt het bindweefsel tussen de wervels losgemaakt, waardoor je doorbloeding beter wordt. De gehele Dornmethode is veilig en absoluut niet pijnlijk, maar juist zacht én ontspannend.

Ontspannende massage

Na de behandeling met de Dornmethode kan de Breussmassage worden gegeven. Deze ontspannende rugmassage heeft een diepe werking. De olie verwarmt de huid en dringt diep door. Na de behandeling zul je je heerlijk ontspannen voelen én je verlicht voelen van je pijn.

Klachtenvrij

Wil jij af van die vervelende klachten? Richard van De Oosterse Hand kan jou helpen je snel weer beter te voelen. Samen met jou wordt een plan opgesteld voor een gerichte behandeling, dat aansluit op jouw wensen.

Mahatma Revier

Systemen

Waardoor lukt dat toch niet, dat realiseren van je verlangen? Dat komt doordat we worden geleid door twee verschillende systemen in ons:

  • Het ene systeem is ons denken. We verlangen vanuit ons denken naar een verandering. Vanuit dat denken nemen we dan beslissingen en maken we keuzes voor een nieuwe toekomst. Je denkt misschien dat we ons leven leiden vanuit ons denken, maar niets minder is waar.
  • We worden geleefd door het andere systeem: ons onderbewustzijn. Ons onderbewustzijn is gekoppeld aan emoties en overlevingsprogrammaatjes, waar je niet altijd blij mee hoeft te zijn. Die programmaatjes zijn namelijk gebaseerd op je kind-ervaringen, die samen met de bijbehorende overlevingsmethodes als het ware op je harde schijf zijn gebrand.

Luisteren naar je angst

Dus als wij met ons volwassen brein een beslissing nemen die tegen de kinderlijke overlevingsmethodes ingaat, dan winnen die oude programmaatjes, die ons leven beheersen. Emoties, dan wel bewust of onbewust, hebben veel meer kracht dan onze gedachten. Dus je kunt denken dat je iets wil bereiken, maar als dat niet past bij je kinderlijke overlevingsprogramma, dan zul je eerder naar je angst luisteren dan naar je verlangen.

Niks verkeerd

Voorbeeld: misschien verlang je naar een leuke partner. Je koopt een tweepersoonsbed, je maakt ruimte in je agenda en je gaat enthousiast visualiseren. Al met al ben je goed bezig. Al jouw vrienden krijgen leuke partners, maar die van jou wil maar niet komen. ‘Wat doe ik verkeerd?’ vraag je jezelf af. Nou, eigenlijk doe je niets verkeerd.

Blokkerende overtuigingen

Het enige is dat er op onbewust niveau een paar blokkerende overtuigingen zitten. Misschien heb je meegemaakt dat je ouders niet zo’n gelukkig huwelijk hadden, of was je niet zo blij met je vader en vertrouw je gewoon geen mannen vanuit die ervaring. De uitdaging is dus om op een dieper niveau je mindset te veranderen, zodat er echt iets kan veranderen. Op deze wijze zet je je tegenstribbelende ego al kietelend aan de kant en maak jij gewoon je dromen waar.

Realiseer je droom!

Stel je eens voor dat jij deze keer wél je verlangens realiseert… Wat verandert er dan in je leven? Misschien open je dan de deur voor die partner waar je al zo lang op zat te wachten, of vind je de baan waar je zo naar verlangde. Het is echt mogelijk! Ik, Mahatma, spreek uit ervaring en heb er zelfs een boek over geschreven: ‘Ontwaken in het NU. Van overleven naar overvloed.’ In dit werkboek neem ik je mee naar het realiseren van je dromen. Ik heb inmiddels al duizenden mensen geïnspireerd en meegenomen naar een leven waarin dromen waarheid worden.