Sporten-lockdown

Hoe word je snel weer fit na de lockdown?

7 januari 2022
40
39
0

De sportscholen zijn sinds 18 december gesloten. Heel Nederland kreeg een déjà vu van het afgelopen jaar. Ook eind 2020 sloten de sportscholen om pas weer in mei 2021 open te gaan. Natuurlijk hopen we allemaal van harte dat het de komende maanden sneller zal gaan. Maar er is niemand die hier antwoord op kan en wil geven. Het blijft afwachten. In de tussentijd gaan we natuurlijk niet niks zitten doen. Een goede voorbereiding is wel op zijn plaats. Waarvoor? Om weer fit te worden na de lockdown natuurlijk!

De voorgaande lockdowns hebben wel bewezen dat het heel gemakkelijk is om aan te komen gedurende deze periodes. Daarnaast proberen we wel extra te bewegen, maar dat is toch anders dan intensief sporten bij een sportschool in Breda. Ga er daarom maar vanuit dat je spieren iets zullen afnemen de komende tijd. Geen zorgen. Met het juiste trainingsschema en de beste mentaliteit ben je binnen mum van tijd weer fit na de lockdown.

Stel doelen op

Hoogstwaarschijnlijk ben je pakweg een jaar geleden al begonnen met enkele concrete doelen. Hoewel je hier uiteindelijk weer naar toe wilt werken, zal je ze in de tussentijd misschien wat bij moeten stellen. Het is heel demotiverend om te sporten als je doelen nog zo ver weg lijken te zijn. Probeer daarom doelen te stellen die je wat sneller kunt halen. Door je uiteindelijke doel op te breken in kleinere stukjes, wordt het een stuk gemakkelijker om ze te behalen. Stel kleine én grote doelen op. Zo blijft het leuk om naar de sportschool te komen en blijf je gemotiveerd om hier aan te werken.

Pak ook voldoende rust

Het is heel verleidelijk om – zodra de sportscholen weer open zijn – gelijk weer volle bak aan het sporten te gaan. Iedere dag een uur in de sportschool en trainen maar. Op die manier wordt het behalen van jouw doelen immers een stuk gemakkelijker. Niets is echter minder waar. Het is juist enorm belangrijk om voldoende rust te pakken. Bedenk goed dat je lichaam nog weinig gewend is. Zelfs als je de weken of maanden in lockdown niet stil hebt gezeten. Je spieren zullen hoe dan ook een stuk zwakker zijn geworden.
Dit betekent dat je het weer rustig op moet bouwen in de sportschool. Train maar op circa 50% van het tempo dat je vóór de lockdown deed. Begin met het trainen van iedere spiergroep. Houd één dag per spiergroep aan en neem vervolgens 3 á 4 dagen rust om de volgende spiergroep aan te pakken. Op die manier bouw je het tempo heel rustig op en zal het lichaam niet overbelast raken. Een blessure is immers het laatste wat je wilt na de lockdown.

Wat is jouw voortgang?

Het is lastig gemotiveerd te blijven als je niet weet wat je voortgang precies is. Daarom willen we graag meegeven dat het goed is om een trainingslog bij te houden. Schrijf iedere training op wat je hebt gedaan, hoe dit voelde, enzovoorts. Op die manier zie je zelf hoe (en of) je vooruit gaat. Dat zorgt voor extra motivatie en inzicht in je trainingsschema.

Deel dit artikel