Joke de Kruijf: ‘Het theater heeft mij gekozen’

19 oktober 2018
62
63
0

Genietend kijkt Joke de Kruijf om zich heen in de intieme theaterzaal van het Apollo First Theater in Amsterdam, waar zij poseert voor de camera van ForYou. ‘Ik kom hier regelmatig om nieuwe producties te zien die op dit podium worden uitgeprobeerd. Het zou leuk zijn om zelf ook een keer in het Apollo First te staan. Wie weet, misschien doe ik dat nog wel eens. Ik heb nog diverse ideeën op de plank liggen voor een eigen show.’

1. Hoe is het allemaal begonnen?

Al op de kleuterschool vond ik het geweldig om me te verkleden en was ik vooral geïnteresseerd in kleding met glitters. Ik hield ook van dansen en ging al jong op balletles. Op de middelbare school zat ik in een soort cabaretclubje en ik zal een jaar of 16 zijn geweest, toen ik Jos Brink in Carré zag. Ik zat op de tweede rij en kon zó de coulissen inkijken. Alles viel op zijn plaats en ik had gelijk zoiets van: ‘Dat wil ik ook!’ Daarom heb ik auditie gedaan voor de Kleinkunstacademie met het liedje ‘Zeur niet’. Daar deed ik alles in: dans, acteren en zang.

Drie jaar later vertrok ik naar Hamburg om auditie te doen voor de musical ‘Cats’ en dat was het begin van mijn musicalcarrière.

2. Wanneer heb je tijd voor andere dingen?

Als ik in een repetitieperiode zit, ben ik heel erg op mezelf. Dan eet, slaap en drink ik de productie. Ik ben echt een controlfreak. Pas als ik de tekst helemaal tot me genomen hebt, sta ik het mezelf toe weer wat vrijer te zijn. Nu, met de voorstelling ‘Liften’ van I & L Entertainment, zit ik ook in zo’n proces. En daarnaast ben ik al bezig met de musical ‘Op hoop van zegen’, een productie van De Graaf & Cornelissen Entertainment, die in januari in première gaat. Ik ben er letterlijk dag en nacht mee bezig. Ik heb dat nodig en zie het als een investering in mezelf.
Om me tussen de bedrijven door te ontspannen, trek ik de natuur in. Dat is zo helend en ontspannend. Of ik ga een kast opruimen. Dat werkt heel therapeutisch.

3. Waarom heb je voor het theater gekozen?

Het theater heeft een beetje voor mij gekozen. Toen ik op de Kleinkunstacademie zat, werd ik aangemoedigd om auditie voor ‘Cats’ te doen. Vervolgens heb ik tot mijn 26e in verschillende musicals in het buitenland gespeeld. Daarna kwam ik terug naar Nederland voor een rol in ‘Les Misérables’. Een dergelijke productie was hier echt iets nieuws.
Eigenlijk is het theater steeds op mijn pad gekomen. Ik heb zelfs nog overwogen om klassiek zangeres te worden, maar ik vind de combinatie van dansen, zingen en acteren veel te leuk. Met een musical kun je echt een verhaal vertellen.

4. Waarin onderscheid jij je van anderen?

Dat vind ik niet zo makkelijk om te zeggen. Mijn carrière is me voor een groot deel overkomen. Ik zag eruit op een bepaalde manier en ik zong op een bepaalde manier en daar was net vraag naar. Ik denk dat het vooral mijn stem is die mij uniek maakt. Dankzij mijn specifieke stemgeluid heb ik zo’n beetje drie Disneyprinsessen mogen inspreken en -zingen. Ik ben anders opgeleid dan collega’s die nu van school komen. De huidige opleidingen zijn veel breder. Ik kom uit een tijd waarin de groep artiesten die werd afgeleverd niet groot was. Het vak voelt voor mij wel als iets heel eigens. Zodra ik het toneel op stap, voel ik de verbinding met de zaal. De verbinding met al het wezenlijke. Ik voel de beleving.

5. Wat is jouw gouden tip voor de lezer?

Oriënteer je zo breed mogelijk. Wanneer het ook jouw droom is om dit werk te gaan doen, investeer dan in jezelf. Ga op acrobatiek, leer tapdansen, neem zangles en leer tv-acteren. Doe het allemaal, dan heb je de meeste kansen. Word je eigen businesswoman, word je eigen merk, maar blijf wel dicht bij jezelf. Ontdek wat jouw unique selling points zijn en probeer die zo goed mogelijk te verkopen. En zorg voor een goede manager en een support systeem. Iemand uit je naaste kring die je volledig kunt vertrouwen.
Verder is het ook belangrijk om flexibel te zijn. Dit vak verandert met de dag en dan moet je kunnen meebewegen. De meest flexibele persoon beheert het systeem.

6. Wie is jouw voorbeeld of rolmodel?

Ik ben niet opgegroeid met een rolmodel. In die tijd had je hier in Nederland eigenlijk nog geen musicals. Pas tijdens mijn tijd in Duitsland is ‘musical’ voor mij meer gaan leven en daar heb ik ook veel geleerd. Mensen die grote uitdagingen doorstaan en toch weer de kracht en moed vinden om door te gaan, kunnen me enorm inspireren. Of mensen die hun naamsbekendheid gebruiken om een mooie boodschap uit te dragen. Paul van Vliet bijvoorbeeld of Oprah Winfrey. Maar ook mensen die niet in de spotlights staan en gewoon bij je om de hoek wonen en bijzondere dingen doen of meemaken. Zij maken het verschil.

Deel dit artikel