hakken

Klachten door het lopen op hakken

12 november 2019
83
83
1

Het beeld wat wij nog steeds hebben is dat hoge hakken vrouwelijk en sexy zijn en staan geweldig onder bijna elke jurk, jeans of rok. Maar wat weinig vrouwen weten, is dat het lopen op hakken ook grote nadelen voor ons lichaam heeft. Door het lopen op hakken ga je eigenlijk op de tenen lopen, waardoor je gedwongen wordt met een holle rug te gaan lopen. Je billen worden naar achteren gedrukt en je borst relatief naar voren. Hierdoor krijg je dus meer druk op de onderrug, wat voor lage rugklachten kan zorgen.

Heupen en kuiten

Doordat je op je tenen gaat lopen, leun je automatisch naar voren. Dit kan zorgen voor pijn in je heupen. Aangezien dit lichaamsdeel belangrijk is voor je houding, kan de pijn eventueel doorstralen naar je wervelkolom. Ook de structuur van de spieren en pezen in de kuiten verandert hierdoor – en niet in positieve zin. In eerste instantie zal dit leiden tot verkrampte kuiten, vaak ook nachtelijke kramp. Maar wanneer je lange tijd alleen maar op hakken loopt, kunnen je kuitspieren zelfs inkorten waardoor je helemaal niet meer op platte schoenen kunt lopen.

Knieën en enkels

Blessures die bij je voeten beginnen, zorgen vaak voor een verandering in houding wat leidt tot klachten op andere plekken in je lichaam. Wanneer je op hoge hakken loopt, verdeel je je lichaamsgewicht niet over je gehele voet. Om jezelf meer in balans te houden, buig je automatisch je knieën. Door deze druk die op je knieën ontstaat kun je zelfs vroegtijdig last krijgen van artrose, een aandoening waarbij het kraakbeen in het gewricht verandert. De achillespezen worden ingekort. Wanneer je na lange tijd op hakken te hebben gelopen ineens platte schoenen wilt dragen, zul je merken dat dit meer pijn geeft doordat de kuitspieren verkort zijn. Hierdoor kun je je enkel steeds minder soepel bewegen en loop je een groter risico op verstuikingen.

Voeten

De hak duwt je voet naar voren, waardoor je tenen worden samengedrukt. Zo kunnen ingegroeide teennagels ontstaan. Ook loop je met stiletto’s en pumps meer kans op het krijgen van blaren en eeltknobbels. Je kunt zelfs een knobbel op je voet krijgen, als gevolg van een vergroeid bot achter de grote teen. Dit wordt hallux valgus genoemd.

Voorkom klachten!

Tips om klachten te voorkomen

  • wissel het dragen van pumps vaak af met platte schoenen
  • kies voor een sleehak of plateauzool als je echt extra hoogte wil
  • loop niet langer dan een uur aan één stuk op hoge hakken
  • let extra op je houding wanneer je hoge hakken draagt
Meer weten?

Bij Schell fysiotherapie kan je terecht voor verschillende behandelmethodes en specialisaties. De praktijk is gespecialiseerd in (kinder) manuele therapie, sportfysiotherapie, dryneedling, lymf- oedeemtherapie en schouderspecialisatie. Schell fysiotherapie is aangesloten bij de fydee en het schoudernetwerk Zeeland.

Schell Fysiotherapie
Lange Nobelstraat 30 | 4301 Zierikzee | 0111-413947 |
| www.schellfysiotherapie.nl

Deensestraat 1 | 4323 LE Ellemeet

Deel dit artikel