angst

Angst overwinnen

17 november 2021
255
255
0

Er zijn duizenden dingen waar we bang voor kunnen zijn. Voor ziekte en pijn, voor eenzaamheid, angst om te falen, of dat je niet erkend wordt. Angst voor het leven, of angst voor de dood. En er is nog veel meer wat je angstig maakt. Veel mensen worden geregeerd door de angst.

‘Angst is de grootste ziekte’ – Sathya Sai Baba

Angst kan beheersen

Angst is een gevoel wat ook naar boven komt als we onzeker zijn. Ons lichaam reageert er automatisch op. Angst kan ons zo beheersen, dat we alleen nog maar overal gevaar zien. Als je angstig bent leidt dat ertoe dat je je verstoppen wilt en terugtrekt van iedereen. Terwijl jezelf afsluiten van iedereen niet goed is voor je psyche. Wil je de negatieve cirkel van angst doorbreken, dan zijn er een aantal stappen te doorlopen:
– Bewust worden
– Aannemen
– Leerervaring opdoen
– Veranderen
– Uit de angst stappen

De angst accepteren en begrijpen

Een belangrijke stap om de angst te kunnen overwinnen, is om de angst aan te nemen. Daarbij gaat het erom deze gevoelens van angst toe te laten en voor het moment te accepteren. De eigen angst is geen gevaarlijke tegenstander die je bestrijden moet. Ze is een deel van je en daarom ook door jezelf te controleren. De gedachte niet aan de angst overgeleverd te zijn, verlicht de omgang met de angst en versterkt het zelfbewustzijn.

Tijd om naar de oorzaak te zoeken

Angst overwinnen vraagt tijd. Soms kan het je niet snel genoeg gaan en frustreert het je, en krijg je zelfverwijt. Toch is het in plaats daarvan zinvol je eigen situatie positief en met begrip te accepteren. Daarbij is het belangrijk de eigen angsten te bevragen en haar oorzaak te vinden. Als je terugblikt op je leven zul je ook bemerken dat je weleens eerder angstig bent geweest. Maar word je ook bewust hoe je dat toen overwonnen hebt.

Wat kun je doen?

Wat kun je zelf doen om angst te overwinnen? Een paar tips die je helpen met angstgevoelens om te gaan, zijn:
– Doorademen. Als je angstig bent, vergeet je vaak door te ademen. Verzorg je lichaam met genoeg zuurstof en wees bewust om een paar maal diep in en uit te ademen.
– Omring je met liefdevolle mensen die een luisterend oor hebben.
– Omring je met mooie klanken van muziek of ga de natuur in. Lekker wandelen, de wind in je haren. Zie de patronen van de wolken en hoor de vogels fluiten. Dat geeft rust. Probeer van het moment te genieten.
– Omring je met licht, want licht is liefde, die de innerlijke vreugde geeft.
– Ook rustgevende kleuren werken heilzaam, zoals groen en blauw, of zachtroze.
– Vraag niet teveel van jezelf. Zet kleine stapjes.
– Bidden of mediteren kan zorgen voor rust en ontspanning.

Hulp

Vaak is het moeilijk om hulp te vragen, maar weet dat er altijd mensen zijn, die bereid zijn je de helpende hand te bieden. Ook bij mij kun je terecht voor vragen en hulp. Bij Ways of Healing kijken we samen wat je nodig hebt om in je kracht te komen.

Meer weten?

Ways of Healing is een praktijk voor alomvattende heling en bewustwording. Geestelijke Oprichting is onder andere effectief bij chronische rugklachten, bekkenscheefstand, spierspanning, knie- en voetproblemen en meer.

Ways of Healing
Korengracht 1 | 3262 CD Oud-Beijerland | 06-15127362 |
info@ways-of-healing.nl | www.ways-of-healing.nl/nl/
Deel dit artikel