bewegen

Hoe houd je het bewegen vol?

17 januari 2020
98
97
0

Je hebt je voorgenomen meer te gaan bewegen. Alleen heb je geen idee hoe je dit aan moet pakken. Helaas behoor je niet tot de groep fanatiekelingen die zich elke dag om 5 uur 's ochtends in de sportschool kan motiveren. Toch is een klein begin snel gemaakt. Stel een realistisch beweegplan op met onderstaande tips.

Haal plezier uit bewegen

De beste manier om in beweging te blijven is om een sport te vinden die je daadwerkelijk leuk vindt. Het doel is immers niet om iets tegen je wil te doen: het is om plezier te vinden in lichaamsbeweging. Stap uit je comfortzone en neem een proefles bij een nieuwe sport. Een teamsport of vereniging geeft je een wekelijkse verplichting, waar je minder makkelijk onderuit kunt. Geen fan van traditionele sporten? Kickboxen, trampolinespringen, yoga of dansen: alles kan en mag. Houd je niet van hardlopen, maar wel van wandelen? Spreek dan een paar keer per week af met een wandelpartner, of sluit je aan bij een wandelgroepje in de buurt.

Houd een doel voor ogen

Het is goed om jezelf concrete doelen te stellen, zodat je iets hebt om naar toe te werken. Je training voelt dan niet voor niets. Koop een dagboek en houd daarin je prestaties en doelen bij. Wil je een betere conditie opbouwen? Stel jezelf dan als doel om een half uur zonder pauze te kunnen rennen. Wil je meer spierkracht? Bedenk dan hoeveel gewicht je wilt kunnen tillen. Of houd de lengte van de afstanden bij als training voor bijvoorbeeld een wandelvierdaagse of -vakantie. Let op: maak het niet te moeilijk voor jezelf, dit werkt alleen maar demotiverend.

Wees realistisch

Begin klein: maak die afspraak voor een proefsessie. Ga een blokje om of volg de instructies van een filmpje op YouTube. Beweeg bij elke volgende sessie steeds een kwartiertje langer of intensiever. Stel vervolgens een realistisch trainingsschema op. Plan tijd voor beweging in op vaste dagen wanneer je het minder druk hebt. Zo is er minder kans dat vermoeidheid roet in het eten gooit. Zit je agenda al volgeboekt, kijk dan of je je dagelijkse routine iets kunt aanpassen om tijd vrij te maken voor sport.

Blijf afwisselen

Het kan zijn dat je een leuke sport gevonden hebt, maar hier na een tijdje toch op uitgekeken bent. Of je bent iemand die snel verveeld raakt en liever verschillende dingen doet. Het is dan goed om de trainingen afwisselend te houden. Wissel een cardiotraining af met krachttraining, of volg elke week een andere groepsles. Heb je een dag écht geen zin in de sportschool? Gun jezelf dan een alternatief. Ga bijvoorbeeld een uurtje wandelen of zwemmen.

Eet gezond

Zorg dat je naast het bewegen een goed eetpatroon hebt. Goede voeding is immers de basis voor alles. Als je niet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt, kan je lichaam niet optimaal presteren. Je hebt dan niet genoeg energie om de trainingen vol te houden en je doelen te bereiken. A Love 4 Health kan je helpen een goed voedingsplan op te stellen dat past bij je nieuwe leefstijl. Ook als je doel is om af te vallen, kun je advies inwinnen over een gezonde combinatie van bewegen en eten om je streefgewicht te bereiken.

Hulp bij een gezonde leefstijl

Bij a Love 4 Health geven wij om gezond leven. We helpen je graag een gezonde leefstijl te ontwikkelen op een laagdrempelige manier. Je wordt begeleid bij het maken van gezonde keuzes door een professionele gewichtsconsulent en voedingsadviseur. Neem contact op met Miranda en ze helpt je je goede voornemens te behalen.

Meer weten?

A Love 4 Health geeft informatie, adviseert, motiveert en begeleidt mensen naar een gezonder gewicht door een gezondere leefstijl. De focus ligt niet op het diëten, maar op het creëren van een nieuwe lifestyle. Samen met jou!

a Love 4 Health
Crispijnstraat 44 | 2513 SJ Den Haag | 06-41247732 |
[email protected] | www.alove4health.nl
Deel dit artikel