conditie

Sportscholen zijn weer open: zo bouw je je conditie weer op!

18 augustus 2020
42
42
0

Eindelijk is het zover: de sportscholen zijn weer open. Er is geen excuus meer om stil te zitten. Je kunt weer verder werken aan je goede voornemens: afvallen en een fit lichaam kweken. Na maandenlang thuiswerken, bankhangen en Netflixen is de kans groot dat je niet meer in topconditie bent. Je bent dan misschien bang dat al je harde werk vóór de lockdown voor niets is geweest. Volg daarom deze tips op om weer makkelijker in je ritme te komen.

Routine oppakken

Zijn de coronakilo’s eraan gevlogen en heb je er weinig aan gedaan om je conditie op peil te houden, dan kan het in het begin zwaar zijn om weer in beweging te komen. Sta je te popelen om je oude routine weer op te pakken, dan kun je hier beter even mee wachten. Na een lange periode van inactiviteit is het veel beter om je ritme geleidelijk op te bouwen om blessures (en frustraties) te voorkomen. Je wilt immers niet dat je weer wekenlang aan de bank gekluisterd bent door blessures.

Blessures voorkomen

Ga dus niet gelijk op volle kracht aan de apparaten hangen, om spierschade te voorkomen. Als je je spieren veel belast, moeten ze hiervan eerst herstellen voordat je spieren kunnen groeien. Wanneer je niet voldoende rust neemt tussen trainingen, kan dit leiden tot blijvende blessures. Begin daarom in een langzaam tempo, train niet te zwaar en houd de training kort. Neem daarnaast voldoende rust tussen de oefeningen. Let met name op de onderrug, want die is na drie maanden thuiszitten een stuk stijver geworden.

Spiergeheugen

Maar hoelang duurt het nou voordat je weer op je oude niveau komt? Dit ligt aan de mate van activiteit. Als je drie maanden stil hebt gezeten, zal het ongeveer even lang duren om weer op je oude niveau te komen. Heb je minimaal 1 keer per week getraind, dan is je conditie waarschijnlijk redelijk behouden gebleven. Wanneer je een lange periode hard getraind hebt, kun je hier wel 5 tot 10 jaar van profiteren. Dit komt doordat de spiervezels door training meer celkernen aanmaken, die vervolgens niet meer verdwijnen, ook niet als je een tijdlang stopt met trainen. Als je vroeger gesport hebt, kom je daarnaast sneller op kracht dankzij het motorisch geheugen.

Ondersteunende voeding

Wanneer je weer een actieve levensstijl gaat volgen, heeft je lichaam ook andere behoeften. Zo heb je meer rust en voedingsstoffen nodig. Voor een beter spierherstel kun je het beste meer eiwitten eten, zoals extra kwark, yoghurt, melk, kipfilet, tofu of noten. Wil je spieren kweken, laat de alcohol dan staan. Om conditie op te bouwen, heb je meer energie nodig in de vorm van koolhydraten. Eet bijvoorbeeld wat meer volkoren granen en fruit. Houd hierbij je calorieverbruik wel in de gaten. Wanneer je meer gaat bewegen, maar hetzelfde blijft eten, zul je bij het afvallen weinig resultaat zien.

Over a Love 4 Health

Wil jij op een gezonde manier afvallen, of kun je wel wat voedingstips gebruiken bij het sporten? A Love 4 Health voorziet je graag van voedingsadvies op maat dat bij jouw leefstijl past. Je leert een goede balans te creëren in je actieve levensstijl, zodat je sneller calorieën verbrandt. Zo ga je automatisch gezonde keuzes maken en kun je met een gerust hart toewerken naar een fit lichaam.

Meer weten?

A Love 4 Health geeft informatie, adviseert, motiveert en begeleidt mensen naar een gezonder gewicht door een gezondere leefstijl. De focus ligt niet op het diëten, maar op het creëren van een nieuwe lifestyle. Samen met jou!

a Love 4 Health
Crispijnstraat 44 | 2513 SJ Den Haag | 06-41247732 |
[email protected] | www.alove4health.nl
Deel dit artikel