parkinson eetpatroon

‘Mijn eetpatroon houdt mijn Parkinson in toom’

4 november 2020
31
32
0

Parkinson beheerst het functioneren van het hele lichaam. Niet alleen kost alles meer energie, dus ook boodschappen doen en koken, maar door medicijngebruik kun je ook nog eens smaak én gewicht verliezen. Daarnaast kun je moeite hebben met kauwen en slikken of darmproblemen ontwikkelen. Het is dus best een uitdaging om een eetpatroon te ontwikkelen waarmee je alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgt. Vitaal en Gezond ondersteunt mensen met Parkinson daarom graag bij het vinden van een passend voedingsplan.

Op onderzoek

Zo vertelt Margaretha (58) over haar ervaring: ‘Ik hoor het de arts nog zeggen: je hebt Parkinson. Op dat moment zag ik mijn toekomst voorbij flitsen. Een bevende oude vrouw die alleen nog maar uit een rietje kan drinken. Als iemand die altijd lid is geweest van minstens twee sportclubs, kon ik dit beeld maar moeilijk accepteren. Ik wilde mijn actieve levensstijl nog niet opgeven. Daarom ben ik meteen in actie gekomen en op onderzoek uit gegaan.’

In controle blijven

‘Ik spitte het internet door, las boeken en praatte met verschillende deskundigen en medepatiënten. Alles om meer te weten te komen over Parkinson. Ik wilde de ziekte voorblijven, te slim af wezen, in controle blijven. Al snel kwam ik erachter dat gezonde voeding hiervan een groot deel uitmaakt. Daarom besloot ik mijn hele eetpatroon om te gooien. Zodoende kwam ik bij Vitaal en Gezond terecht.’

Minder eetlust

‘Ondanks mijn liefde voor sport, heb ik nooit echt op mijn voeding gelet. Ik ben altijd een enorme zoetkauw geweest en at eigenlijk alles wat binnen handbereik was. Ik houd gewoon van lekker eten, of het nou gezond is of niet. Toen ik leerde dat suikers en koolhydraten een averechts effect hebben op Parkinson-symptomen en eiwitten de werking van medicatie beïnvloeden, was dat best even wennen. Opeens was ik constant bezig om voedingsplannen te maken om de juiste balans te vinden. Bovendien kreeg ik steeds minder eetlust door de medicijnen die ik slikte en viel ik sneller af.’

Voedingsplan

Vitaal en Gezond heeft me hierbij enorm geholpen, door voedingsplannen op te stellen waar ik me ook daadwerkelijk aan kan houden. In het begin moest ik echt een knop omdraaien, maar het heeft geen moment als een straf gevoeld. Ze gaan echt met je op zoek naar een eetpatroon dat aansluit bij jouw leefstijl en jouw persoonlijke voorkeuren. Dankzij Vitaal en Gezond voel ik me vitaler en gezonder dan ooit – en ik geloof echt dat het helpt om mijn symptomen zoveel mogelijk voor te blijven.’

Tips bij Parkinson

  • Drink voldoende water (1,5 liter) om verslikken te voorkomen en de spijsvertering te bevorderen.
  • Heb je moeite met kauwen, maak je eten dan smeuïg met extra jus of saus of vervang bijvoorbeeld brood door pap.
  • Eet drie uitgebalanceerde maaltijden met twee of drie tussendoortjes, of verspreid vaker kleinere maaltijden over de dag bij slikproblemen of misselijkheid (sla geen maaltijd over!).
  • Varieer voldoende: vul je bord met verschillende soorten groente en fruit, volkoren granen, peulvruchten, zaden, noten, vis, vlees, ei en vegetarische producten.
  • Koolhydraten en suikers kunnen onwillekeurige bewegingen verergeren, maar blijf wel genoeg complexe koolhydraten eten om je gewicht en energie op peil te houden. Eet in ieder geval 30 calorieën per kilo lichaamsgewicht en extra calorieën als dat nodig is.
  • Zorg voor een goede verhouding tussen koolhydraten en proteïnen: tenminste 4/1 of 5/1. Let op dat een teveel aan eiwitten de werking van medicijnen kunnen verminderen.
Meer weten?

Orthomoleculair therapeut Jennifer Steevensz: 'Mijn specialisaties zijn voeding, orthomoleculaire therapie, vitaliteit en stresscounceling. Optimale gezondheid gaat veel verder dan voeding en beweging alleen. Ik help je graag in het proces van bewustwording en het maken van de stappen die goed zijn voor jou!'

Vitaal en Gezond
Heilige weg 27 | 8861 CZ Harlingen | 06-23886557 |
| www.vitaalengezond.nl
Deel dit artikel