slapeloosheid

Slapeloosheid de baas met haptotherapie

5 september 2019
195
195
20

Iedereen heeft wel eens een nacht waarin je niet zo lekker slaapt. Je ligt maar te woelen en wanneer je eindelijk de slaap hebt weten te vatten, wordt je alsnog meerdere keren weer wakker. Als dit eenmalig is, voel je je de volgende dag wat vermoeid maar kun je dit snel genoeg weer inhalen met een betere nacht. Maar wanneer je last hebt van slapeloosheid of een ander slaapprobleem, dan weet je hoe frustrerend en overheersend het kan zijn.

Oorzaken van slapeloosheid

Er kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen aan je slapeloosheid. Zo kan het liggen aan een lichamelijke aandoening, bijwerkingen van medicatie of ziekte. Maar ook mentale factoren spelen vaak een sterke rol, zoals overmatige stress, depressieve gedachten of piekeren. Langdurige slapeloosheid kan grote gevolgen hebben voor je dagelijks functioneren en voor je gezondheid op langere termijn. In het ergste geval kan een gebrek aan slaap leiden tot hersenbeschadigingen en geheugenproblemen. Heb je last van slaapproblemen, dan is het dus goed in actie te komen!

Bereid je lichaam voor

Er is een aantal zaken dat je zelf kunt doen voor een betere nachtrust. Zo is het belangrijk je lichaam voor te bereiden op de nacht. Dat betekent dat je ruim voordat je wilt gaan slapen, stopt met eten. Zo is je lichaam niet meer actief aan het werk met de verbranding en verwerking van energie. Ook koffie of andere cafeïnehoudende dranken kun je beter laten staan, deze hebben verkwikkende eigenschappen wat je nu juist niet kunt gebruiken. Vermijd ’s avonds ook blauwe lichten van schermen zoals tv, computer of telefoon. Dit felle licht zorgt ervoor dat je lichaam minder melatonine aanmaakt, een hormoon dat je juist slaperig doet voelen.

Een vast ritme

En ondanks dat beweging en inspanning belangrijk is, kun je dit beter niet doen vlak voor het naar bed gaan. Intensieve beweging activeert je lichaam terwijl je op dat moment juist tot rust wilt komen. Andere zaken die je kunnen helpen ontspannen zodat je je niet gestrest meer voelt, zijn korte wandelingen, een kop warme, slappe (cafeïnevrije) thee en een warm bad. Zorg er daarbij voor dat je slaapkamer donker is, goed geventileerd en niet te warm. Houd ook zoveel mogelijk een vast ritme aan. Ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op, of je nu slecht hebt geslapen of niet. Door lang te blijven liggen, wordt het de avond erop weer moeilijk om op tijd in slaap te komen.

Aandacht voor lichaam én geest

Naast praktische tips en hulpmiddelen, is het ook altijd raadzaam om met een deskundige te praten over je slapeloosheid. Want niet alleen is het erg prettig om je verhaal kwijt te kunnen, diegene kan je bovendien ondersteunen in het aanpakken van die zaken die jouw slaap belemmeren. Renata Schoneveld is haptotherapeut en vindt het belangrijk aandacht te hebben voor het lichaam én de geest bij dit soort klachten. ‘Ik ga uit van de mens als één geheel. Er bestaat een wisselwerking tussen het lichaam en de geest en beiden kunnen door verschillende aspecten worden beïnvloed. Het is dus zaak om steeds nieuwsgierig en breed te blijven kijken naar wat er speelt.’

Acceptatie

Renata vervolgt: ‘Met een cliënt zoek ik graag samen uit wat deze persoon vooruit gaat helpen. Soms is het best moeilijk om te herkennen wat je voelt, en waar jouw probleem vandaan komt. We gaan dit ontdekken door te praten, door ervaringsoefeningen en door het werken op de behandelbank. Hoe een behandeling verloopt, verschilt net zoveel als de mensen zelf. Misschien heb jij heel veel behoefte aan praten over piekergedachtes, stress of andere belemmeringen. Of mogelijk heb je veel baat bij aanrakingen. Als haptotherapeut probeer ik niet jouw probleem te laten ‘verdwijnen’ of onderdrukken. Het is waardevol om te ontdekken dat gedachten en gevoelens er mogen zijn, je hoeft ze niet weg te stoppen. Juist de acceptatie ervan zorgt ervoor dat ze je niet meer dwars hoeven te zitten.’

Over Renata Schoneveld

Als haptotherapeut helpt Renata mensen met verschillende vragen en zaken waar ze tegenaan lopen in hun leven. Je kunt naast haptonomie en haptotherapie ook bij haar terecht voor zwangerschapshaptonomie. Verder heeft Renata de studie Seksuologie gevolgd, waardoor vragen rond intimiteit eveneens bespreekbaar zijn. Haptonomie praktijk Schoneveld zit op twee locaties, in Zwolle en in Amersfoort.

Meer weten?

Bij Haptonomie praktijk Schoneveld kun je naast haptotherapie ook terecht voor zwangerschapshapotonomie. De praktijk heeft twee locaties, in Zwolle en in Amersfoort. Daarnaast is de praktijk aangesloten bij de NFG, VHZB, RBCZ en het CAT.

Haptonomie praktijk Schoneveld
Spacelab 2 | 3824 MR Amersfoort | 06-41147922 |
[email protected] | www.schoneveldhaptotherapie.nl
Deel dit artikel