pedagogisch coach

Een pedagogisch coach: wat doet die eigenlijk zoal?

1 oktober 2021
302
303
0

Voordat Amy aan haar avontuur bij Junis begon, was ze werkzaam in de gehandicaptenzorg. Daar was ze activiteitenbegeleider, maar niet fulltime. ‘Daarom ging ik op zoek naar een aanvullende baan’, vertelt ze. ‘Op die manier ben ik uitgekomen bij de kinderopvang.’ In eerste instantie als medewerker op de BSO en de peuterspeelzaal, later werd Amy bekend met alle vormen van opvang binnen de organisatie. ‘Maar wat begon als aanvulling van uren, werd later mijn werk waar ik veel passie voor had en heb.'

Pedagogisch coach

Uiteindelijk werd Amy pedagogisch coach. Dat balletje begon te rollen toen ze merkte dat ze meer uit haar werk wilde halen. ‘Wanneer er nagedacht moest worden over een beleidsonderwerp, stond ik te springen om mee te denken. Ik beleefde veel plezier aan het werken met kinderen, maar ook aan trainingen, thuisstudie en het begeleiden van stagiaires en collega’s. Het was tijd voor een nieuwe uitdaging. Gelukkig kon ik bij Junis als pedagogisch coach aan de slag’, glimlacht Amy.

Samenhang

‘De uitdaging waar ik naar op zoek was, heb ik zeker gevonden’, vertelt Amy enthousiast. Als pedagogisch coach houdt ze zich bezig met alles wat te maken heeft met pedagogiek en kwaliteit. Dat betekent regelmatig langsgaan bij de groepen van pedagogisch medewerkers en de verschillende vraagstukken bespreken. ‘Er ligt bijvoorbeeld een vraag over nieuwe vaardigheden, ondersteuning bij de aanpak of ontwikkeling vanuit de organisatie, vanuit de clustermanager of vanuit mijzelf. Maar vaak komt het ook vanuit de pedagogisch medewerkers zelf.’

Observeren

‘Ik observeer dan alles wat er rondom de kinderen gebeurt. Pas wanneer ik dit ondervind, kan ik actie ondernemen. Er gebeurt bijvoorbeeld iets met een kind, er is opvallend gedrag, een lastige thuissituatie of de groep loopt niet goed. Dan is het belangrijk de gehele situatie te bekijken, goed te luisteren en de situatie uit te vragen. Daarna bedenk ik samen met de pedagogisch medewerkers een plan, maak pedagogische onderwerpen bespreekbaar, geef nieuwe inzichten mee en ga met sommige groepen aan de slag met thematisch werken.’

Eerlijk en open

‘Sociaal-emotionele veiligheid en ontwikkeling bij de kinderen staat voorop, maar ook voor de medewerkers is dit belangrijk. Het kan zijn dat ik individueel met de pedagogisch medewerker aan de slag ga. Maar het kan ook zijn dat er meerdere betrokkenen zijn, bijvoorbeeld de ouders. Het komt er eigenlijk altijd op neer dat we eerlijk en open te werk gaan, om de knelpunten weer op te lossen en de pedagogisch medewerker weer fijn aan de slag kan.’

Kijken naar kinderen

‘Het mooie is: wanneer het in een groep of individueel weer gaat lopen, heeft dat ook weer positieve invloed op de kinderen. Ik was bijvoorbeeld op een groep waar een kindje veel huilde. Toen ik langskwam en het kindje signaleerde, hebben we samen gekeken naar wat het kindje probeerde te vertellen en gaf een aantal tips en inzichten mee. Een paar weken later belde ik op om te vragen hoe het nu ging en toen bleek dat het kindje veel beter in haar vel zat en minder huilde. Dat is dan echt een prachtig lichtpuntje, wat laat zien dat onze samenwerking zo belangrijk is.’

Liefdevolle opvang

De verbinding met de medewerkers is wat Amy drijft. ‘Soms hoef je alleen te luisteren en aandacht te hebben voor dat wat er speelt, maar vaak geef ik ook de nodige adviezen mee. Het gaat om in gesprek met elkaar te zijn, en van daaruit samen af te stemmen wat passend is. En ik vind het ook erg leuk om pedagogisch medewerkers nieuwe input te geven en te inspireren. Om dit goed te blijven doen, is het belangrijk binnen de kinderopvang te blijven ontwikkelen.’

Fijne werkomgeving

‘Zo hebben wij ook ons eigen team van coaches waarmee we wekelijks overleggen en intervisies hebben. En we kunnen trainingen en webinars bijwonen, om te blijven bijscholen. Dit is voor inspiratie, om nieuwe dingen te leren en om geprikkeld te blijven. Dat helpt mij bij het goed blijven coachen, spiegelen en zorgen dat ik de juiste ‘reddingsboei’ kan uitgooien, zodat we een fijne werkomgeving creëren goede en een liefdevolle opvang bieden aan alle kinderen. Want zo blijft de kinderopvang ook de veilige plek waar ouders hun kinderen met een gerust hart kunnen laten verblijven.’

Meer weten?

Al sinds 1980 is Junis Kinderopvang een erkende en gewaardeerde opvoedpartner voor veel ouders in Alphen aan den Rijn, Bodegraven en omgeving. Kinderen van 0 tot 13 jaar vinden er een veilige en uitdagende plek waar zij zich spelenderwijs kunnen ontwikkelen.

Junis Kinderopvang
Zuidpoolsingel 6 | 2408 ZE Alphen aan den Rijn | 0172-745850 |
| www.junis.nl
Deel dit artikel