burn-out

Met kunstzinnige therapie je burn-out de baas

28 januari 2019
84
84
2

Al maanden stond je onder hoogspanning. Een verbroken relatie, vreselijk druk op het werk en het (mantel)zorgen voor je ouders. Maar jij bent sterk en moest dat makkelijk aankunnen. Dat was tenminste wat je jezelf voorhield wanneer je 's nachts de slaap niet kon vatten. Je voelde je al tijden doodmoe, had regelmatig last van hartkloppingen, maar ging gewoon door. Totdat ineens de rek eruit was. Het ging niet meer. Het enige wat je nog deed, was huilen.

Burn-out

In onze hedendaagse maatschappij moet je continu presteren. Een burn-out is dan ook niet voor niets beroepsziekte nummer 1. Je staat voortdurend onder spanning. Een beetje stress is helemaal niet erg. Het stelt je zelfs in staat om even te pieken. Maar daarna moet je lichaam wel weer de gelegenheid krijgen om te ontspannen en te herstellen. Wanneer je die rust niet neemt, en je dus als het ware altijd maar ‘aan’ staat, gaat je lichaam protesteren. Terugkijkend herken je de signalen wel: vermoeidheid, slaap- en concentratieproblemen, hyperventilatie, hartkloppingen en hoofdpijn. Je lichaam schreeuwde om rust. Maar jij hebt dat genegeerd en nu ben je helemaal op. Je hebt een burn-out.

Op de bodem van de put

Zo’n burn-out kan behoorlijk confronterend zijn. Je leert een kant van jezelf kennen die je niet voor mogelijk hield. Het voelt alsof je op de bodem van een diepe put ligt en je hebt geen idee hoe je daar moet uitkomen. Je zult onder ogen moeten zien hoe het zo ver gekomen is en hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen, maar het is allemaal één grote brij in je hoofd. En een gesprek met een psycholoog is ook niet echt jouw ding.

Creatief bezig zijn

Maar er is ook een andere manier om alles helder op een rijtje te krijgen. Even niet met die malende gedachten in je hoofd bezig zijn, maar heel basic met je handen werken. Ook op een creatieve manier kun je, onder de juiste begeleiding, namelijk dingen verwerken. Dat zie ik tijdens de kunstzinnige therapie die ik geef aan vrouwen. Lekker praktisch bezig zijn met verf, klei of krijt kan een heel goede manier zijn om gevoelens te uiten én te (h)erkennen.

Goed voor lichaam én geest

Door de opdrachten die je van mij krijgt, ontdek je al schilderend hoe je in het leven staat en hoe dat je gedrag beïnvloed. Creatief bezig zijn is goed voor je lichaam én geest. Vooral in tijden van stress. Het ontspant, je kunt er je gevoelens in kwijt en het zet de zaken soms op een kinderlijk eenvoudige manier op hun plaats.

Vraag een Skypegesprek aan

Ervaar jij veel stress in je dagelijks leven en ligt een burn-out op de loer? Ik kan je weer op de juiste weg helpen in je zoektocht naar gezondheid. Samen gaan we op ontdekkingsreis naar jouw herstel en ontwikkelen we nieuwe vaardigheden die jou helpen een nieuwe burn-out te voorkomen.’ Ben jij benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Vraag dan een gratis Skypegesprek aan!

Kunstzinnig therapeut Wike de Klerk

Meer weten?

Bij Wike de Klerk ben je aan het juiste adres voor kunstzinnige therapie. Je leert ontspannen door middel van schilder- en imaginatie-oefeningen. Benieuwd geworden? Dan kun je eerst ook een gratis kennismakingsworkshop volgen.

Lodur Praktijk voor Kunstzinnige Therapie
Willeskop 112 | 3417 MG Montfoort | 06-83083491 |
[email protected] | www.lodur.nl
Deel dit artikel