sporten

Sporten: een haat-liefdeverhouding?

21 december 2018
135
135
0

Je hebt de kreet vast wel eens voorbij horen komen: zitten is het nieuwe roken. Heel simpel gezegd, kun je stellen dat je eerder ziek wordt, zowel lichamelijk als geestelijk, wanneer je niet genoeg beweegt. En als je ziek bent, word je eerder beter door vooral te blíjven bewegen. Maar wat nu als sporten gewoon helemaal niet ‘jouw ding’ is? Leefstijlcoaching helpt je om in beweging te komen.

Je hebt het te druk om te sporten

Je moet er niet aan denken, sporten! Je hebt het wel gedaan, hoor. Maar dat is al weer even geleden. Fitness, spinning, zumba, body pump; je hebt zo’n beetje elke hype op sportgebied uitgeprobeerd. De eerste paar weken was het leuk, al liep je de volgende dag soms krom van de spierpijn, maar al snel voelde het als een verplichting. Met jouw drukke baan valt het gewoon niet mee om het sporten in te plannen. Na zo’n dag op kantoor ben jij vaak blij dat je vrij bent en niets meer hoeft te doen. Dan ben je moe en hang je het liefst op de bank.

Vicieuze cirkel

Het klinkt misschien gek, maar juist doordat je zo weinig beweegt, word je extra moe. Je komt als het ware in een vicieuze cirkel terecht: doordat je weinig beweegt, daalt je lichamelijke fitheid en hierdoor word je sneller moe en heb je nog minder zin om te gaan bewegen. Door te gaan sporten, zul je je fitter voelen. Je krijgt er meer energie van, je slaapt er beter door, het maakt je soepeler én het heeft ook nog eens een gunstige invloed op je gewicht.

Stok achter de deur

Wat jij nodig hebt is een stok achter de deur. Iemand die je op de goede weg helpt en je leert hoe jij een goede leefstijl kunt inpassen in jouw drukke bestaan! En die goede leefstijl bestaat niet alleen uit meer bewegen, maar ook uit goede voeding en een gezonde geest.

Eet je gezond?

Integraal leefstijlcoach Mirjam Veltman van Praktijk voor Leefstijl: ‘Samen nemen we jouw leefstijl onder de loep. Hoe gezond eet je? Voeding heeft namelijk ook veel invloed op hoe je je voelt. Wanneer je de inname van rood vlees, voorbewerkt voedsel en witte suikers en witte meelproducten beperkt of achterwege laat, ben je al een eind op de goede weg.’

Een gezond lichaam én een gezonde geest

‘Naast een gezond voedingspatroon van minimaal drie hoofdmaaltijden en drie tussendoortjes gaan we ook naar een gezond bewegingspatroon toewerken. Beweeg minimaal een half uur tot drie kwartier per dag achter elkaar. Als jij het lastig vindt om een bezoek aan de sportschool in te passen in je dagritme, of wanneer het gewoon niet ‘jouw ding’ is, kun je ook voor iets anders kiezen. Maak bijvoorbeeld lange wandelingen met je hond of neem de fiets naar je werk of het station. Gewoon in een rustig tempo lopen of fietsen is voldoende. Dat is niet alleen gezond voor je lichaam, maar óók voor je geest. Een gezonde geest kun je ook bereiken met yoga of ontspanningsmeditatie, waarmee je de stress van je dagelijks leven even helemaal van je af kunt laten glijden.’

Kom in beweging!

Soms is het gewoon lastig om hiermee te starten. Je voornemen om meer te gaan bewegen is er wel, maar je weet even niet waar je moet beginnen. ‘Soms is het ook gewoon lastig om dit alleen te doen of alleen te starten’, weet Mirjam. ‘Daar wil ik je graag bij helpen. Je bent welkom in mijn praktijk om de balans in jouw leven weer terug te vinden.’ Behalve integraal leefstijlcoach is Mirjam ook voedingsdeskundige. Haar praktijk in Drachten helpt ook bij emotie-eten, ondervoeding, ondergewicht, beweging, voedingsproblemen door gedragsstoornissen als ADHD en diabetes.

Meer weten?

Bij voedingsdeskundige en leefstijlcoach Mirjam Veltman van Praktijk voor Leefstijl zit je goed voor deskundigheid op het gebied van voeding, beweging en gedrag. Middels individuele coaching, een training of inspirerend advies kom je optimaal in balans. Dit gebeurt met vertrouwen, eerlijkheid, de volle aandacht én met heel veel humor.

Praktijk voor Leefstijl
Van Haersmasingel 2A | 9201 KP Drachten | |
[email protected] | www.praktijkvoorleefstijl.nl
Deel dit artikel