werkhouding

Pijn door een verkeerde werkhouding? Probeer Shiatsu!

28 juni 2019
256
255
0

Of je nou als een bezetene op je toetsenbord aan het tikken bent in verband met een belangrijke deadline, of even op Facebook aan het scrollen bent om de tijd te doden tot het vijf uur is: een goede werkhouding is cruciaal. Je staat er misschien niet altijd bij stil, maar óók als je niet de hele dag met zware spullen hoeft te sjouwen en steeds de trap op en trap af moet voor je werk, kun je heel wat nare blessures oplopen. De meest bekende 'kantoorbaan-struggles'? Ellendige pijn en kramp in je nek, rug en schouders. Gelukkig kun je heel wat doen om zulke klachten te voorkomen en te verhelpen.

Onschuldige klachten

Heb jij een weinig dynamische en gespannen houding gedurende de meeste uren dat jij achter je bureau zit? En houd je daarnaast ook nog eens weinig of hele korte pauzes, en vind je het lastig om af en toe eens weg te lopen van je beeldscherm? Dan liggen er klachten op de loer. Wanneer je lichaam of bepaald lichaamsdeel namelijk steeds in een ongunstige stand staat, wordt je lichaam onjuist belast. Je kunt dan onder andere last krijgen van een stijve nek, rug en een zere schouder. Ook kun je last krijgen van tintelingen en pijn in je onderarm. Zulke pijn en tintelingen lijken in het begin misschien onschuldig. Maar zodra ze langer aanhouden, bijvoorbeeld omdat er geen maatregelen worden getroffen, kunnen ze uitmonden tot serieuze klachten. Klachten die niet overgaan na een goede nacht slapen, en die kunnen maken dat jij je werk niet meer prettig kunt uitvoeren. Om dit soort situaties te voorkomen, is het slim om allereerst eens een ‘bureau-check’ te doen.

De bureau-check

Let op de volgende punten:

1. Staat je bureaustoel op de juiste hoogte? Let erop dat je je beide voeten plat op de grond kunt zetten, en dat er tussen je boven- en onderbeen een hoek van 90 graden zit.
2. Met je benen over elkaar zitten, zit misschien lekkerder, maar is ergonomisch gezien niet verstandig. Houd je benen dus zoveel mogelijk náást elkaar in plaats van óver elkaar.
3. Let ook op je bureaublad. De hoogte moet zó zijn dat je ellebogen er precies op kunnen rusten.

Verbeter je werkhouding!

Daarnaast zijn er ook nog verbeteringen die je kunt aanbrengen in je werkhouding (na lang zitten even gaan staan). En die zijn gelukkig heel simpel. Hier kun je rekening mee houden:

  • Breng zoveel mogelijk afwisseling in je werkhouding aan, en houd deze ook zo ontspannend mogelijk
  • Houd je rug recht, en draai zo min mogelijk met je rug
  • Doe om de zoveel tijd oefeningen voor je spieren en schouders
  • Als het even kan: houd veel korte pauzes (sowieso om de 2 uur) in plaats van één hele lange
  • Integreer meer lichaamsbeweging in je pauzes. Ga samen met je collega’s wandelen, ga naar het toilet op de hoogste of laagste verdieping en scoor extra punten bij je collega’s door extra vaak iets te drinken voor hen te halen
  • Vraag om een gecombineerde ‘zit/sta-werkplek’ zodat je kunt afwisselen en af en toe je benen kunt strekken

Shiatsu

En, hoe zit het met jou en je werkhouding? Misschien ben je erachter gekomen dat je houding wel wat verbeterpuntjes heeft, en kamp je momenteel met klachten aan je nek, schouder of rug. Je weet nu hoe je deze klachten in het vervolg kunt voorkomen. Maar je wilt er natuurlijk ook weer snel van af! Een Shiatsu-behandeling kan ervoor zorgen dat jij, naast de beste werknemer van de maand natuurlijk, ook ‘de meest soepele werknemer’ van de maand wordt. Shiatsu is een massagevorm gebaseerd op de Traditionele Geneeswijze, en helpt bij onder andere pijnklachten. Eigenlijk kun je het vergelijken met acupunctuur, maar dan zonder de naalden. In plaats van met naaldjes, druk ik met mijn duimen op bepaalde plekken op je lichaam om blokkades op te heffen. Hierdoor zal je een verlichting van je pijn ervaren.

Ook lekker ontspannen

Maar behalve dat je met de massage het pijnlijke gebied aanpakt, is er nóg een goede reden om de behandeling te volgen. Elke dag werk je hard om al die deadlines te halen en om indruk te maken op je baas. Dit gaat gepaard met de nodige stress, zéker wanneer je naast je werk ook nog allerlei taken of zelfs nog een andere (fulltime)baan hebt: het zorgen voor je gezin. Een Shiatsu massage bied jou die ontspanning die je nodig hebt. Ook is je lichaam in een ontspannen staat veel beter om iets te doen met de therapeutische prikkels. Dit maakt de therapie nóg effectiever.

Voor jou!

Naast deze tips heb ik nog veel meer advies rondom het voorkomen van klachten aan je nek, schouders en rug. Maar ook op het gebied van andere vragen en problemen ben je bij mij op de juiste plek. Bijvoorbeeld als jij herstellende bent van bijvoorbeeld een burn-out of andere (lichamelijke) klachten, of als je gewoon lekker wilt ontspannen. Ik maak gebruik van diverse technieken. Shiatsu en klassieke massagetherapie bijvoorbeeld, maar ook van voetreflexologie en cupping. Al mijn behandelingen helpen bij het verminderen van stress en pijn, en verbeteren je gezondheid. Ook goed om te weten: de meeste zorgverzekeraars vergoeden de behandelingen (gedeeltelijk) vanuit het aanvullende pakket. Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan gerust contact met mij op, ik vertel je graag meer!

Meer weten?

Bij Manuele Praktijk Anna ben je aan het juiste adres voor Shiatsu en massages.

Manuele praktijk Anna
De Feart 38 | 9222 NT Drachtstercompagnie | 0512-301715 |
[email protected] | www.vrijerbewegen.nl
Deel dit artikel