afvallen

Hoe je afvallen met een gezin combineert

15 mei 2018
65
65
0

Je bent al vaker op dieet gegaan, maar steeds loop je vast omdat het zo lastig is te combineren met je gezin. Apart koken? Daar heb jij toch helemaal geen tijd voor (of zin in…)! Je man en kinderen mogen natuurlijk niet onder jouw dieet lijden, dus probeer jij op discipline de verleidingen die bij hen langskomen te negeren. En intussen wordt jouw eten zo saai… Je ziet de berichten wel langskomen: 'Gewoon gezond eten' en 'Een beetje minder eten en meer bewegen'. Het lijkt dan zo gemakkelijk. Maar waarom val jij dan niet af? Waarom heb jij niet de discipline die zo ‘gewoon’ lijkt te zijn?

Afvallen: lastig?

Orthomoleculair therapeut Marian van der Meer-Gras: ‘Dit zijn vragen waar veel van mijn cliënten mee worstelen. Ze willen voor zichzelf best gezond eten om af te vallen, maar stuiten op bezwaren in het gezin en vinden het dan vaak lastig te combineren. De eerste vraag die ik dan stel, is wat de rest van het gezin dan eet. Want een gezonde maaltijd is toch niet alleen voor jou als moeder van belang? Hoe is het met de energie van de overige gezinsleden? Kunnen zij zich goed concentreren? Ben jij de enige die dagelijks een gezonde maaltijd nodig heeft?’

Oprisping

‘Eigenlijk gaat het al fout als je ervan uitgaat dat jouw wens om af te vallen een soort oprisping is waar verder niemand last van mag hebben. Zolang je het op die manier blijft benaderen, zul je nooit succesvol zijn in het bereiken van meer energie en een blijvend gezond gewicht. Dat klinkt hard, maar het is volgens mij gewoon een feit. En ik spreek uit ervaring…’

Tips!

Maar hoe dan wel? Daarvoor een paar tips:

Inlezen

Bereid je goed voor op hoe je het wilt aanpakken, vóórdat je begint. Spontaan van de ene op de andere dag ‘streng’ zijn werkt een paar dagen, maar al gauw verval je weer in je oude gewoontes. Lees je in op gezonde recepten, besluit volgens welke methode jíj wilt gaan eten (koolhydraatarm, de Schijf van Vijf, ketogeen, paleo) en maak daarmee een planning.

Stap voor stap

Je hoeft niet alles in één keer om te gooien. Begin stap voor stap en vervang maaltijd voor maaltijd. Vervang oude gewoontes voor nieuwe. Je kunt je een gezonde levensstijl nooit compleet in één dag eigen maken.

Keuzes

Nobody’s perfect en nee, jij dus ook niet… Dus maak keuzes. Ruim een dagje niet op en geniet van de voorbereiding van een maaltijd. Je wordt er vanzelf handiger in en je zult merken dat het steeds minder tijd gaat kosten. Maar accepteer ook dat het bereiden van een gezonde maaltijd nu eenmaal meer tijd kost. Jij en je gezin zijn het immers ook waard om daaraan tijd te besteden?

Voor iedereen

Betrek je man en kinderen bij je project. Vertel dat je gezonder wilt eten en waarom. En vraag ze om jou daarbij te helpen. Laat je kinderen altijd even proeven. Ze hoeven niet alles op te eten, maar het proberen is goed. Ze raken dan vertrouwd met andere smaken en zullen er dan ook gemakkelijker aan wennen.

Gezond gewicht

Hulp nodig bij jóuw zoektocht naar een gezonder gewicht? Marian van der Meer begeleidt je hier graag bij. Zij is aangesloten bij de MBOG, de beroepsvereniging voor orthomoleculair therapeuten. Informeer bij je zorgverzekeraar naar de mogelijkheden voor vergoeding van de consulten onder ‘alternatieve geneeskunde’.

Meer weten?

Your Life|Balance is opgestart door Marian van der Meer. Zij is met de organisatie begonnen om jou te helpen met je stofwisseling in balans te krijgen. Door middel van een op maat gemaakt voedingsplan geeft Marlies je de steun in de rug om af te vallen en je goed te voelen.

Your Life|Balance - Praktijk voor Orthomoleculair Voedingsadvies
Nieuwehaven 34 | 1135 VK Edam | 0299-792000 | [email protected] | www.your-lifebalance.nl
Deel dit artikel