voeding

Goede voeding maakt je fit

8 april 2019
569
568
9

Je wilt je fit, energiek en lekker in je vel voelen. Je lichaam doet er alles aan om zo goed mogelijk te functioneren. Om alle lichaamsprocessen goed te kunnen laten verlopen, zijn zuurstof, beweging, ondersteunende gedachten en verse voeding nodig. Het is belangrijk om je lichaam te steunen in het belangrijke werk dat het voor ons doet. Soms kan het lastig zijn om te weten wat je moet doen om je goed te voelen. Als je weet hoe je lichaam werkt, is het gemakkelijker om juiste keuzes te maken. Wat wil je wel, en wat wil je niet eten?

De juiste voedingsstoffen

Een complete maaltijd bestaat uit koolhydraten (uit groente en fruit), gezonde vetten en eiwitten. Voor een goed werkend lichaam hebben we deze voedingsstoffen (macronutriënten) allemaal nodig. Het is ideaal wanneer je dagelijks twee maaltijden eet en elke maaltijd gevarieerd en compleet is met de drie macronutriënten. De voeding zorgt dan voor een voldaan gevoel en het geeft je energie. Als je alle voedingsstoffen eet die je lichaam nodig heeft voor de verschillende processen, kan je lichaam optimaal functioneren en helen. Zo is juiste voeding hét medicijn!

Goede voeding!

Op zoek naar goede voeding? Hou deze tips in je achterhoofd:

  • Zoveel mogelijk biologisch
  • Groente en fruit bij elke maaltijd
  • Eiwitten uit kip, goede vis en ei
  • Vetten uit noten, pitten, zaden, avocado, olijfolie en kokosolie

Haal koolhydraten uit groente en fruit

Voor veel mensen bestaat het dieet voor een te groot deel uit geraffineerde en bewerkte koolhydraten, zoals brood, pasta en koekjes. En hoewel koolhydraten uit groente en fruit belangrijk zijn, is de bewerkte voeding geen goede bron.

Vermijd vet niet!

Bang zijn om vet te eten hoeft niet! Sterker nog: de goede vetten (vetten uit vis, avocado en olijven bijvoorbeeld) komen we vaak tekort. Ons lijf haalt meer energie uit vet dan uit suikers. Met de juiste vetzuurverhouding in ons lichaam kan het lichaam weer optimaal functioneren.

Van eiwitten wordt ons lichaam ‘gebouwd’

Van aminozuren kan ons lichaam allerlei belangrijke stoffen maken: cellen, weefsel, enzymen en hormonen. We hebben elke dag nieuwe eiwitten nodig om reparaties te kunnen doen in ons lichaam. Er zijn veel essentiële eiwitten die gegeten moeten worden, omdat het lichaam deze zelf niet kan maken. En ook heel fijn aan eiwitten is, dat ze een verzadigd gevoel geven na de maaltijd.

Rust en kracht

Naast de voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft om het geweldige werk te kunnen blijven doen, heeft het lichaam ook een pauze nodig na het verteren van de spijs. Eet daarom tussen de maaltijden een aantal uren niet. Voldoende gezonde spiercellen zijn ook heel belangrijk voor het energieniveau. Beweeg daarom zoveel mogelijk en zit zo min mogelijk. Om je spiermassa te behouden, kun je een aantal keren per dag en voor iedere maaltijd een minuut aan krachttraining doen!

Meer weten?

Wil jij je gezondheid bevorderen door middel van een beter voedingspatroon? Dan ben je aan het juiste adres bij orthomoleculair therapeut Ardi Uttien op het Stationsplein in Haarlem. Maak een afspraak en begin vandaag. Het is heel fijn om energiek in het leven te staan!

Praktijk Ardi Uttien - Orthomoleculair therapeut - Haarlem
Stationsplein 80 | 2011 LM Haarlem | 06-24671641 |
[email protected] | www.ardiuttien.nl
Deel dit artikel