zelfverdediging

Tips voorafgaand aan zelfverdediging

18 juni 2019
161
160
7

Veel mensen denken bij zelfverdediging aan jezelf verbaal en fysiek verweren, wat wil zeggen dat je jezelf verdedigt tegen duwen, slaan of schoppen. In extreme situaties moet je je misschien zelfs verdedigen tegen bedreiging of een aanval met een bepaald soort wapen. Het is belangrijk dat je dit kunt, maar Jan Keizer van SpartanPT vertelt dat het minstens zo belangrijk is om te voorkomen dat je in zo'n situatie terecht komt. Hierbij is je mindset van cruciaal belang. De juiste mindset houdt in dat je alert moet blijven en je omgeving in de gaten moet blijven houden. Dit zorgt er namelijk voor dat je jezelf zoveel mogelijk buiten gevaarlijke voorvallen houdt. Hoe je dit in de praktijk kunt brengen? Jan geeft zes tips.

Tip 1: Luister naar je gevoel

Heb je het gevoel dat een situatie verdacht is? Luister dan goed naar dat gevoel. Laat je telefoon en portemonnee in je broek- of jaszak zitten. Betaal niet met pin of contant geld in het openbaar als je het niet vertrouwt, zeker niet in de buurt van personen die jou aan het observeren zijn. Maar ook als de omgeving niet verdacht is, is het belangrijk voorzichtig om te gaan met je waardevolle spullen. Kijk daarom niet alleen geconcentreerd op je telefoonscherm, en sluit je niet af voor je omgeving op het moment dat je betaalt of pint. Op deze manier blijf je alerter op de omgeving.

Tip 2: Vertrek op tijd

De meeste mensen gaan wel eens op stap. Helaas ontstaan er in de nacht geregeld opstootjes. Om te voorkomen dat je hierin verzeild raakt, is het verstandig om niet tot sluitingstijd te blijven rondhangen. Als je een uur eerder vertrekt ontloop je de drukte in het café, bij de taxistandplaats, garderobe of kassa. Dit zijn namelijk plekken waarop, onder invloed van alcohol of drugs, veelal de eerste woordenwisseling of vechtpartijen ontstaan.

Tip 3: Deuren op slot

Berovingen van stilstaande auto’s is regelmatig voorgekomen. Let daarom op dat wanneer je je auto instapt, je de deuren op slot zet. De meeste nieuwe voertuigen vergrendelen automatisch bij een snelheid boven de vijftien kilometer per uur. Is dit bij jouw auto uitgeschakeld, dan kun je dit laten instellen bij de autodealer. Zo kan niemand in je auto komen wanneer je tijdelijk stil moet staan bij file of verkeerslichten.

Tip 4: Verschillende routes

Neem, wanneer mogelijk, dagelijks verschillende routes van en naar je werk. Dit is goed om jezelf fris en alert te houden op wat je tegenkomt en bouw je geen routine op. Bovendien is het voor eventuele overvallers lastiger om een patroon in jouw bewegingen te herkennen, waardoor ze moeilijker iets kunnen plannen.

Tip 5: Laat het niet escaleren

Soms ontstaat er een verkeersruzie. Dit is vervelend, zeker als de andere partij het hoog opneemt. Mocht je gevolgd worden na zo’n verkeersruzie, rijd dan niet rechtstreeks naar huis en stap niet meteen uit. Daarvan kan een geschil escaleren. Zoek een alternatieve locatie op waar het drukker is, en neem onder het rijden contact op met de politie. En ook hierbij: vergrendel je auto wanneer je stilstaat.

Tip 6: Weet de vluchtroutes te vinden

Wanneer je in een menigte verblijft, is het altijd raadzaam de vluchtroutes te weten. Check daarom bij aankomst waar de nooduitgangen zijn, zo kun je er te allen tijden voor zorgen dat je snel kan wegkomen. Kom je in de menigte in aanraking met vervelende personen of andere problemen? Breng altijd politie, beveiligers of een bedrijfsleider op de hoogte, en verlaat vervolgens de omgeving zo snel mogelijk voordat het verder escaleert.

Bewuste keuzes maken

Je hoeft natuurlijk niet paranoïde over straat te gaan, maar het is wel verstandig om bewuste keuzes te maken die eventuele risico’s beperken. Wanneer je hier een gewoonte van maakt, worden deze handelingen op den duur onbewust. Natuurlijk sluit je hiermee niet uit dat er ooit iets fout kan gaan of dat je in een vervelende situatie terecht kan komen, maar de kans verkleint wel. Om effectief te kunnen handelen in scenario’s waarin het toch misgaat, kun je trainen bij Spartan PT in Emmen. Hierbij richten de trainers zich op meer dan alleen technieken trainen. De trainingen richten zich naast het fysieke aspect ook op hoe je kunt handelen en het creëren van de juiste denkwijze.

Meer zelfvertrouwen en grip?

Mocht het uiteindelijk ooit tot een fysieke confrontatie komen en je wilt meer zelfvertrouwen en grip op de situatie hebben, dan zijn de lessen weerbaarheid, zelfverdediging of QPO Boxing 1665 geschikt om jezelf en anderen te leren verdedigen. Interesse in meer tips en benieuwd of dit ook iets voor jou is? Kom langs voor een kennismaking en ervaar hoe Spartan PT Emmen ook jou weerbaarder kan maken.

Meer weten?

Bij Spartan PT krijg je personal training van een oud marinier en word je mentaal en fysiek sterk tot zeer sterk. Er is een boksring en een multifunctioneel trainingsstation inclusief stootzakken en crossfitrek. Sporten die je hier kunt beoefenen: Mixed Martial Arts (MMA), kickboksen en QPO Boxing 1665.

Deel dit artikel