eindexamenstress

Eindexamenstress? Tips voor zowel ouders als leerlingen

11 januari 2022
240
240
0

De eindexamenperiode kan enorm stressvol zijn. Niet alleen voor de eindexamenkandidaten, maar ook voor hun ouders. Zeker in de huidige coronaperiode. Leerlingen hebben immers hoe dan ook achterstanden opgelopen en veel ouders vinden het dan ook heel spannend hoe hun kind het tijdens een Centraal Eindexamen gaat doen. Een beetje spanning is goed. Zeker voor de leerlingen. Spanning helpt je alert te blijven. Maar wanneer de spanning zo erg is dat je hierdoor niet meer kunt functioneren, nauwelijks slaapt en zelfs een volledige black-out krijgt, dan is het wel iets om mee aan de slag te gaan.

Eindexamenstress is heel normaal. Zowel voor ouders als leerlingen. Wanneer gezonde eindexamenstress omslaat in ongezonde eindexamenstress, dan kan die spanning funest zijn. Zowel voor de mentale- als fysieke gezondheid. Om over de prestaties nog maar te zwijgen. Het goede nieuws is dat er wel iets aan te doen is. En nee, dit hoeft echt niet met medicatie. Er zijn genoeg manieren waarop je op natuurlijke wijze de spanning de baas kunt blijven. Hier volgen enkele tips.

Goede voorbereiding

Het geeft heel veel rust als je weet dat je jezelf goed voorbereidt hebt. Dit geldt zowel voor de ouders als de leerlingen. Als je weet dat je kind er alles aan heeft gedaan, dan heb je er meer vertrouwen in dat het ook daadwerkelijk gaat lukken. Helaas zorgt de spanning er vaak voor dat kinderen minder studeren. Simpelweg omdat ze het – in hun ogen – toch ‘niet kunnen’. Dit moet echt voorkomen worden en daar kunnen ouders bij helpen. Bijvoorbeeld door bijles aan te vragen of hulpmiddelen aan te reiken. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van samenvattingen examens VMBO-TL, HAVO of VWO. Zo geef je je kind precies wat het nodig heeft om zich optimaal voor te bereiden. Dat geeft rust. Voor beide partijen.

Verjaag rampgedachten

Sommige leerlingen zijn er heel goed in om hele rampscenario’s te bedenken. Dingen die eigenlijk nooit op die manier zouden gaan. Die niet realistisch zijn. Stel je daarom eens het allerergste scenario voor. Je zakt en er is geen mogelijkheid om te herkansen. Wat gebeurt er dan? Vergaat de wereld? Zal je nooit meer iets bereiken in het leven? Welnee! Ook dan zijn er nog genoeg mogelijkheden om volgend jaar glansrijk te slagen en een fantastische opleiding tegemoet te gaan. Bedenk goed dat alles maar relatief is. Zelfs in het allerergste geval zijn er nog genoeg mogelijkheden en vergaat de wereld niet. Hou je hier aan vast. De vrees mag er zijn, je mag er enorm van balen… maar het mag geen reden zijn om op te geven.

Bewegen

Een goede manier om de spanning van je af te schudden is door extra bewegingsmomenten in te plannen. Bijvoorbeeld door tussen het leren door even te gaan hardlopen. Tijdens het sporten maak je o.a. het gelukshormoon endorfine aan. Dit zal de stress verminderen. Hier kun je ook als ouder in helpen. Door bijvoorbeeld samen met je kind regelmatig het leren te onderbreken voor een korte sportsessie. Goed voor jou en goed voor je kind. Bovendien verhoogt dit uiteindelijk ook nog eens de productiviteit. Win-win!

Deel dit artikel