therapeutenpraktij

Drie tips voor een blijvend succesvolle therapeutenpraktijk

11 januari 2020
38
38
0

Als therapeut wil je het beste uit je praktijk halen, om een zo volledig mogelijke ondersteuning te bieden aan je cliënten. Daarnaast is het belangrijk om bekendheid te hebben met jouw praktijk en wil je laten zien dat jouw praktijk de beste is.

Succesfactoren

Het voortbestaan van jouw praktijk is afhankelijk van het inzetten van succesfactoren. Deze factoren bepalen hoe succesvol jouw praktijk is en vooral blijft. Elke praktijk is uniek en dat vraagt om een op maat gemaakte aanpak. Karin van den Berg is het brein achter Marketing Creator en Radixize en weet alles van succesfactoren. Ze deelt graag drie tips hoe je deze factoren strategisch kan inzetten.

Bepaal je marketingstrategie

Aan het begin van het ondernemen ben je voornamelijk bezig met het opzetten van je praktijk, zorgen dat je een klantenbestand krijgt en wil je dat de positieve reviews binnenstromen. Na deze spannende opstartfase is het tijd voor het echte werk. Hoe ga je de klanten houden, op welke manier ga jij je profileren op de markt en hoe onderscheid jij je van de rest? De juiste manier om dit plan uit te werken is door middel van een marketingstrategie. Karin houdt zich dagelijks bezig met het ontwikkelen van dergelijke strategieën. ‘Je begint met de analyse van je bedrijf, waarbij je kijkt naar de doelstellingen en het karakter van je onderneming: waarom komen de cliënten terug? Vervolgens ga je de diepte in door een gerichte analyse te maken. Uiteindelijk komen de uitkomsten samen in een strategisch plan.’

Breng structuur aan

Wanneer je eigenaar bent van een succesvolle therapeutenpraktijk, is dat het teken dat je diensten en producten zich al hebben bewezen. Het gaat er nu om dat je het naar het volgende niveau kan tillen. Het is dan belangrijk om structuur aan te brengen in de bedrijfsvoering. Door middel van procesmanagement kan er focus worden gelegd op product- en dienstontwikkeling en de marketingstrategie. Successen binnen je praktijk voelen dan niet meer als toeval, maar komen alsof ze gepland zijn.

Wees uniek

Als ondernemer wil je uitstralen dat jij de enige bent op de markt die jouw dienst of product aanbiedt. Tegenwoordig kiezen steeds meer mensen ervoor om richting therapeut of coaching te gaan en dat brengt de nodige concurrentie met zich mee. Hoe zorg jij ervoor dat je tussen anderen opvalt? Door zichtbaar te zijn en te blijven is het nodig dat je je kwetsbaar opstelt. Jij laat zien dat jouw praktijk is ontstaan vanuit jouw passie en dat maakt jou uniek als therapeut. Daarnaast is het goed om in je achterhoofd te houden wie de doelgroep is. Karin merkt dat dit belangrijke onderdeel vaak wordt vergeten. ‘Neem de tijd om jouw doelgroep te leren kennen en speel op hun behoeften in. Je zal merken dat binnen no time het balletje gaat rollen en jouw cliënten uit zichzelf een goed woordje doen.’

Investeer in je eigen praktijk

De laatste gouden tip van Karin is dat je moet blijven investeren in jouw praktijk. Daarmee bedoelt ze niet het aanschaffen van nieuwe producten, maar zelfontwikkeling. Ze nodigt daarom therapeuten uit om langs te komen, zodat ze samen kan kijken hoe ze van jouw praktijk een blijvend succes kan maken.

Meer over Karin

Karin bouwde haar expertise op in de automotive-sector, vanuit een continu proces van willen groeien, leren en ontdekken. Hier merkte ze hoe motiverend het is om bedrijven te helpen met groei, wat Karin onder andere deed door het opzetten van effectieve marketingactiviteiten, efficiëntere processen en inkoop en verkoopstrategieën. Dankzij deze activiteiten werden de resultaten beter. Dit smaakte naar meer! Karin besloot dat ze meer mensen wilde begeleiden op het proces naar groei. Speciaal voor therapeuten en zorgcentra ontwikkelde ze Radixize. Goed om te weten: of je nou chiropractor, voedingsdeskundige, fysiotherapeut of orthomoleculair therapeut bent: het maakt niet uit welk specialisme je hebt. Ook is het niet belangrijk of je diensten worden vergoed door de zorgverzekeraars. Zet het licht op groen en schakel mijn hulp in!

Meer weten?

Radixize is de professionele praktijk en marketingondersteuning voor therapeuten, gezondheidscentra en samenwerkende therapeuten. Vanuit een online én offline marketing aanpak heeft Radixize het doel om de praktijken van therapeuten te laten groeien en hiervoor wordt eerst gezocht naar het onderscheidend vermogen van de therapeuten-praktijk en welke communicatie daarbij passend is.

Radixize
Rosa Spierstraat 17 | 2162 JT Lisse | 06-25443013 |
[email protected] | jwww.radixize.com
Deel dit artikel