zorgverzekeringen

Handvatten voor de roulette van zorgverzekeringen

29 januari 2020
54
53
0

Verzekeringen. Als zorgondernemer weet je als geen ander hoe ingewikkeld ze kunnen zijn. De ene behandeling vergoeden ze wel, de ander niet, soms alleen in specifieke omstandigheden. Vergoeden ze de behandeling uit de reguliere zorgverzekering, of is er een aanvullende polis nodig? Je wil je er als zorgprofessional eigenlijk niet mee bezig houden, maar je ontkomt er niet aan. En er is niets vervelender dan klanten verliezen, simpelweg omdat hun verzekering de behandeling niet betaalt. Bij Radixize kan ik je onder andere adviseren over wat je in deze situaties kunt doen. Verzekeringen zijn ingewikkeld, maar ik bied je graag handvatten om je het overzicht terug te geven.

Geld is een lastig zaakje

Als zorgondernemer zet jij je elke dag in om mensen te helpen bij hun (lichamelijke) problemen.
Je doet het alleen ook om mee te verdienen. Maar geld is bij zorg een lastig zaakje. Je begint met iemand een behandeling, en je weet helemaal hoe je diegene kunt helpen. Dan blijkt de verzekering de behandeling niet uit te betalen. Zelf betalen blijkt geen optie. Je ziet de klant weer gaan, wetende dat je diegene zou kunnen helpen. Je zou het ook willen, natuurlijk. Je kunt het alleen niet gratis doen, je doet het immers ook om mee te verdienen.

Roulette van zorgverzekeringen

Verzekeringen zijn voor zelfstandige zorgprofessionals als een roulette. Je weet niet van tevoren waar het balletje gaat landen. De kans is groot dat de behandeling vergoed wordt, maar soms weigert een verzekering toch uit te betalen. Dan moet de behandeling uit de portemonnee van je klant komen, en die kan dat niet altijd betalen. Het kan ook zijn dat de patiënt meerdere behandelingen krijgt, en de verzekering ze allebei uit hetzelfde potje moet betalen. Dit potje kan vervolgens op raken, waardoor je weer een beroep moet doen op het eigen geld van je klant.

Onvermijdelijke gesprekken

Dit zijn vervelende gesprekken om te voeren. Je hebt je zorgpraktijk om mensen te helpen, niet om met ze over geld te praten. Soms is het onvermijdelijk dat je toch in deze situatie komt. Hoe moet je zo’n gesprek aanpakken? Wat kun je wel, en wat kun je niet voor je klanten doen hierbij? Er kunnen een hoop vragen opborrelen zodra de verzekering om de hoek komt kijken. Gelukkig ben je niet de eerste die met deze vragen zit. Ik heb zelf vaak meegemaakt dat ondernemers met deze vragen blijven zitten, terwijl dat helemaal niet nodig is.

Handvatten en advies

Ik bied in mijn bedrijf Radixize een tweejarig programma aan waarin ik zelfstandige zorgprofessionals begeleid om ze duurzaam te laten groeien. Zo kan ik je tweeledig helpen. Ik heb zowel informatie over het zit met verzekeringen en betalingen, en ik kan je consulteren over hoe je gesprekken hierover met klanten aan kunt pakken. Ik ondersteun niet alleen bij (gesprekken over) verzekeringen: mijn coaching reikt van advies bij het plannen van je administratieve werkzaamheden naar advies in marketing en groeimogelijkheden.

Over Karin

Ik ben Karin van den Berg, professioneel marketingcoach en begeleider van ondernemers bij hun bedrijf. Ik ben zelf ondernemer in hart en nieren en heb zo ontdekt hoe motiverend het is om als bedrijf te groeien. Ik wil daarom anderen graag helpen om samen ook hun bedrijf in de groei te zetten. Ik heb speciaal voor zorgondernemers Radixize opgezet, een tweejarig begeleidingsprogramma om zelfstandige zorgprofessionals bij te staan in marketing en planning. Ook al ben je zzp’ers, je staat er niet alleen voor!

Meer weten?

Radixize is de professionele praktijk en marketingondersteuning voor therapeuten, gezondheidscentra en samenwerkende therapeuten. Vanuit een online én offline marketing aanpak heeft Radixize het doel om de praktijken van therapeuten te laten groeien en hiervoor wordt eerst gezocht naar het onderscheidend vermogen van de therapeuten-praktijk en welke communicatie daarbij passend is.

Radixize
Rosa Spierstraat 17 | 2162 JT Lisse | 06-25443013 |
[email protected] | www.radixize.com
Deel dit artikel