relatiebeheer

Het belang van goede relatiebeheer

10 maart 2020
119
119
0

Wist je dat het zeven tot acht keer duurder is om een nieuwe cliënt te krijgen dan om een huidige cliënt te behouden? Misschien loopt de praktijk wel goed, cliënten zijn tevreden en blij met je hulp. Maar het is zaak om ze ook tevreden te houden. Een betrokken therapeut of zorgprofessional krijgen namelijk een hogere waardering wanneer ze meer cliënten weten vast te houden. Goede relatiebeheer is dus erg belangrijk. Bij Radixize kan ik je hierbij helpen.

Relatiebeheer

Als je zelf ergens cliënt bent vind je het ook fijn dat je niet alleen goed geholpen wordt, maar dat je ook het gevoel hebt dat er sprake is van betrokkenheid en loyaliteit. Dit kan zich uiten in wekelijkse updates via de mail, of gepersonaliseerde acties en het wijzen op eventuele nieuwe behandelingen. Je kunt je dus goed voorstellen dat dit ook geldt voor de klanten in jouw praktijk. Als je wilt dat jouw praktijk blijft groeien, is het noodzakelijk om aandacht te besteden aan klantenrelaties en relatiebeheer.

De juiste aandacht

Elke cliënt verdient dus aandacht, maar cliënt heeft andere aandacht nodig. Dit heeft te maken met klantdifferentiatie. Hier maak je onderscheid tussen verschillende klantengroepen die vervolgens ook verschillend worden behandeld. Je kunt je cliënten bijvoorbeeld onderverdelen in twee groepen. De eerste groep kunnen klanten zijn die vaak langskomen en interesse tonen in eventuele andere behandelingen en producten. De tweede groep zijn cliënten die maar sporadisch langskomen en bijvoorbeeld slechts geïnformeerd willen worden over de mogelijkheden in van jouw praktijk. Deze eerste groep zou je dus meer aandacht moeten geven omdat het van belang is dat zij tevreden zijn en dat ook blijven. Zorg dus dat je de juiste aandacht aan de juist klanten schenkt.

Praktijkgroei

Wanneer je de juiste aandacht aan de juist klant schenkt zul je merken dat dit trouwe patiënten en cliënten oplevert. De meerwaarde die jij als therapeut geeft, zorgt bovendien voor nieuwe cliënten uit de vertrouwenskring van jouw eigen cliënten. Door deze duurzame relaties zal jouw praktijk uiteindelijk groeien. Praktijkgroei is natuurlijk positief, maar vereist ook veel aandacht en een gestructureerde aanpak. Radixize kan je hierbij helpen zodat jij je ondertussen als vakspecialist kunt blijven ontwikkelen. Dit doen we met de hulp van een relatiebeheersysteem.

Een relatiebeheersysteem

Een relatiebeheersysteem is de uitkomt voor het opbouwen van een solide relatie tussen een jouw praktijk en de cliënten. Op deze manier wordt de communicatie inzichtelijk door data- en verkoopanalyse. Dit zorgt ervoor dat het belang van de cliënten en de bijbehorende producten behouden blijven Een relatiebeheersysteem kan bijdragen aan de invulling van marketingsactiviteiten en is dus onmisbaar in een effectief marketingplan. Het inzetten van deze marketingsactiviteiten maakt het mogelijk om de interesses en behoeftes van cliënten te meten en campagnes te ontwikkelen om hun loyaliteit en betrokkenheid te vergroten.

Radixize

Radixize kan jou helpen met de relatiebeheer van jouw praktijk via een tweejarig programma waarin ik met jou werk aan het opzetten van het relatiebeheer voor jouw praktijk. Het begint met een intakegesprek waarbij ik vooral veel wil weten over jou en je bedrijf. Na de intake maak ik een plan, waarna we afspreken wat je zelf kan uitvoeren en waar ik je bij kan helpen. Dit doen we op basis van een Nederlands geautomatiseerd e-mailprogramma. Deze voldoet aan alle richtlijnen en werkt dus volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Met jouw eigen praktijkinformatie komt de speciale doelgroepenaanpak en groei tot stand, aangevuld met informatieve en aansprekende teksten en beeld, vanuit een stuk automatisering. Altijd met de juiste betrouwbaarheid en veiligheid voor patiënten, cliënten en vaste relaties.

Over Karin

Ik ben Karin van den Berg, professioneel marketingcoach en begeleider van ondernemers bij hun bedrijf. Ik ben zelf ondernemer in hart en nieren en heb zo ontdekt hoe motiverend het is om als bedrijf te groeien. Ik wil daarom anderen graag helpen om samen ook hun bedrijf in de groei te zetten. Ik heb speciaal voor zorgondernemers Radixize opgezet, een tweejarig begeleidingsprogramma om zelfstandige zorgprofessionals bij te staan in marketing en planning. Ook al ben je zzp’ers, je staat er niet alleen voor!

Meer weten?

Radixize is de professionele praktijk en marketingondersteuning voor therapeuten, gezondheidscentra en samenwerkende therapeuten. Vanuit een online én offline marketing aanpak heeft Radixize het doel om de praktijken van therapeuten te laten groeien en hiervoor wordt eerst gezocht naar het onderscheidend vermogen van de therapeuten-praktijk en welke communicatie daarbij passend is.

Radixize
Rosa Spierstraat 17 | 2162 JT Lisse | 06-25443013 |
[email protected] | www.radixize.com
Deel dit artikel