zorgonderneming

Je zorgonderneming laten groeien doe je zo!

28 april 2020
64
64
0

Als (beginnend) ondernemer in de zorg kan het lastig zijn om jezelf echt op de kaart te zetten. De zorgconsument komt om in keuze en zal waarschijnlijk gaan voor het bedrijf waarbij ze een positieve associatie hebben ontwikkeld. Dat kan zijn door aanbevelingen van vrienden of familie, of door reclame. Zonder een kenmerkende merkidentiteit zul je dus al snel naar de achtergrond verdwijnen. Maar gelukkig kun jij je met onderstaande stappen echt gaan positioneren als een belangrijke zorgaanbieder.

Belang van marketing

Marktwerking in de zorg is een feit en dat betekent dat je jouw ‘merk’ als het ware moet verkopen. Veel concurrenten zullen daarom vechten om de meest aantrekkelijke prijs. Toch kun je je beter richten op het verkopen van kwaliteit. Zo bouw je een sterk imago op en is de kans op positieve mond-tot-mondreclame groter. Het gros van de klanten gaat voor de zorgaanbieder die ze als het meest betrouwbaar zien en waarvan ze denken dat het hun belangen voorop heeft staan. Je moet dus de indruk zien te wekken dat jouw onderneming het beste voor heeft met de klant. Hoe breng je deze boodschap het beste naar voren en vergroot je je zichtbaarheid? Juist: marketing.

Passende zorg

Net als elk ander bedrijf in de commerciële sector moet je dus op zoek gaan naar jouw doelgroep. Tegen welke problemen lopen ze aan en op welke plekken kun je ze het beste bereiken? Op deze vragen krijg je antwoord door middel van marktonderzoek en onderzoeken naar klanttevredenheid. Door te luisteren naar je klanten en in te spelen op de vraag van de markt, kun je passende zorg aanbieden.

Klantherkenning

Zorg dus dat je je klanten eerst leert kennen, voordat je met je marketingcampagne begint. Het doel is niet om een verkooppraatje te houden, maar om een relatie op te bouwen. Klanten moeten je namelijk eerst herkennen. Onderzoek wijst uit dat de klant pas overstag gaat nadat ze gemiddeld 10 keer iets van je gezien of gehoord hebben. Verwijzingen van tevreden klanten werken dan ook vaak het snelst, omdat ze al overtuigd zijn door iemand die ze vertrouwen. Vergeet daarom niet je netwerk in te zetten om het woord te verspreiden.

Marketingstrategie

Een goede marketingstrategie ontwikkel je door allereerst je doelstellingen, doelmarkt en positionering binnen die markt te formuleren. Bedenk wat je sterke punten zijn en wat jou onderscheidt van andere zorginstellingen. Zet ook duidelijk op een rijtje op welke manier je groei je wilt bereiken: wil je meer klanten of een nieuwe markt gaan veroveren? Wil je nieuwe diensten gaan aanbieden? Of wil je juist specialiseren en richten op een bepaalde doelgroep? Zodra je dit weet, kun je gestructureerd te werk gaan met een plan van aanpak.

Over Marketing Creator

Marketing Creator helpt ondernemers groot te worden door groot te denken. Kun je wel wat hulp gebruiken om je onderneming duidelijk te profileren? Karin denkt graag met je mee over de meest effectieve strategie om klanten te bereiken. Met haar expertise en scherpe analyses werkt ze dit vervolgens uit tot een marketingplan en helpt ze je op weg bij de uitvoering hiervan. Benieuwd geworden naar de mogelijkheden? Neem dan gerust contact op voor een consult!Radixize

Meer weten?

Radixize is de professionele praktijk en marketingondersteuning voor therapeuten, gezondheidscentra en samenwerkende therapeuten. Vanuit een online én offline marketing aanpak heeft Radixize het doel om de praktijken van therapeuten te laten groeien en hiervoor wordt eerst gezocht naar het onderscheidend vermogen van de therapeuten-praktijk en welke communicatie daarbij passend is.

Radixize
Rosa Spierstraat 17 | 2162 JT Lisse | 06-25443013 |
[email protected] | www.radixize.com
Deel dit artikel