offline marketing

Onderschat de kracht van offline marketing niet!

28 april 2020
80
80
0

Wanneer je het over marketing hebt, denk je misschien al snel aan online marketing. Iedereen wil immers zo hoog mogelijk in de zoekmachineresultaten komen te staan en mensen bereiken via sociale media. Adverteren op YouTube wordt steeds populairder en de meeste brievenbusreclame krijg je nu per e-mail. Offline marketing lijkt dus niet meer aan de orde van de dag te zijn. Toch is niets minder waar: door alleen in te zetten op online marketing, loop je een grote groep klanten mis. Een combinatie van online en offline marketing blijkt dan ook het meest effectief te zijn.

Bredere doelgroep

Alleen focussen op online marketing is misschien een prima strategie als je jongeren wilt aanspreken, maar niet als je je doelgroep iets breder wilt trekken. Denk bijvoorbeeld aan oudere generaties, laagopgeleiden of mensen met lage inkomens. Offline kun je ervoor zorgen dat ook mensen die minder actief zijn op het internet, alsnog je website gaan bezoeken. Wanneer de interesse van mensen eenmaal gewekt is, zullen ze sneller op zoek gaan naar meer informatie.

Aandacht trekken en houden

Daarnaast dwaalt onze aandacht online sneller af dan offline. Je bent eerder geneigd om advertenties weg te klikken, zonder iets van de inhoud mee te krijgen. Ben je verveeld aan het wachten voor de buis totdat je favoriete programma weer begint of luister je in de file naar een reclameblok op de radio, dan is de kans op impact groter. En blader je door kranten, bladen of folders of valt je blik op een flyer of poster, dan onthoud je de boodschap nog weer beter.

Herhaling = herkenning

Om bekendheid op te bouwen bij het grote publiek, kun je je boodschap dus het beste herhalen via verschillende kanalen. Zorg daarbij wel dat de uitstraling van je bedrijf en website hetzelfde is, of kies voor een uniek herkenningspunt dat zowel online als offline terugkomt. Door ook buiten het internet om zichtbaar te zijn, creëer je een vertrouwd gevoel bij de consument. Je verdubbelt de kans dat de boodschap binnenkomt bij potentiële klanten en versterkt zo het marketingeffect.

Directe communicatie

De meest effectieve manier om klanten te werven blijft nog altijd mond-tot-mondreclame. Wanneer een vriend(in) lovend vertelt over een product of op Facebook een recensie plaatst over een goede ervaring met een bedrijf, dan heeft dat meer overtuigingskracht dan welke pakkende slogan dan ook. Een persoonlijke benadering werkt dus het beste. Gelukkig biedt offline marketing volop mogelijkheden om direct te communiceren met mensen.

Interactiviteit

Voor meer interactiviteit kun je bijvoorbeeld een open dag of evenement organiseren, zodat mensen je bedrijf van dichtbij mee kunnen maken en jij rechtstreeks feedback krijgt. Heb je een nieuw product? Laat mensen hiermee dan kennismaken door gratis samples uit te delen. Ook kun je offline en online marketing op een creatieve manier verweven door een leuke wedstrijd of winactie te verzinnen waarmee je bedrijf onder de aandacht komt. Kortom: genoeg redenen om offline marketing nog niet af te schrijven!

Over Marketing Creator

Meer weten over de mogelijkheden om offline marketing in te zetten? Of kun je wat ondersteuning gebruiken bij het bedenken van een effectief marketingplan? Karin van Marketing Creator heeft alle kennis in huis om je hierbij te begeleiden en helpt je graag op weg naar succesvol ondernemerschap. Benieuwd geworden? Neem gerust contact op voor een vrijblijvende afspraak!

Meer weten?

Radixize is de professionele praktijk en marketingondersteuning voor therapeuten, gezondheidscentra en samenwerkende therapeuten. Vanuit een online én offline marketing aanpak heeft Radixize het doel om de praktijken van therapeuten te laten groeien en hiervoor wordt eerst gezocht naar het onderscheidend vermogen van de therapeuten-praktijk en welke communicatie daarbij passend is.

Radixize
Rosa Spierstraat 17 | 2162 JT Lisse | 06-25443013 |
[email protected] | www.radixize.com
Deel dit artikel