yoga

Yoga: zoveel meer dan alleen fysieke inspanning!

3 december 2018
38
38
0

Yoga wordt al duizenden jaren gebezigd, maar is populairder dan ooit. Niet gek, want in deze drukke tijden is het belangrijk om in balans te komen en te blijven. Ben jij ook op zoek naar dat moment van rust en ontspanning in de dagelijkse ratrace? Dan heb je voortaan geen smoesjes meer: je hoeft niet lenig te zijn om je yogamatje uit te rollen!

Yoga als fysieke work-out

Yoga kun je ervaren als een fysieke work-out, maar kun je eigenlijk ook zien als een meditatie in beweging. Je ademhaling en beweging vallen samen voor concentratie en focus. Zo wordt je mind kalm en kun je tot jezelf komen. Het wordt rustig in je lichaam én in je hoofd. Steeds meer leer je om je niet te laten meevoeren door je eigen gedachten. Deze komen op, maar je kunt ze ook weer laten gaan. Het draait niet om wilskracht, maar om bewustwording en inzicht. Oordeelloos observeren en accepteren van wat er op dat moment is. Nog wat extra bonuspunten: je lichaam wordt sterker, je vetverbranding krijgt een boost en je lichaamshouding wordt beter. Klinkt goed toch?

Restorative yoga

Bij deze ‘passieve’ yogavorm ligt de focus op ontspanning: er is geen inspanning van je lichaam nodig. Met behulp van kussens en dekens kom je in diverse houdingen optimaal tot ontspanning om uit te rusten en op te laden.

Yoga nidra

‘Slaapyoga.’ Zo wordt deze vorm van yoga ook wel genoemd. Ideaal als jij moeite hebt met ontspannen of met slaapproblemen kampt. Hoewel het wel de bedoeling is dat je wakker en alert blijft, staat een half uurtje yoga nidra gelijk aan 3 uur slaap. Het enige wat je hoeft te doen is ontspannen op je rug liggen, en luisteren naar de stem van de instructeur. Op systematische wijze kom je op fysiek, mentaal en emotioneel niveau tot volledige ontspanning.

Yin yoga

Doordat je minutenlang in dezelfde houding blijft, kom je helemaal tot rust. Je ontspant gedurende 3 tot 5 minuten je spieren en verstilt je houding. Hierdoor rek je je spierweefsel en rek je het dieper gelegen en stuggere bindweefsel. Je lichaam wordt hierdoor soepeler, energetische blokkades kunnen opgeheven worden, en vanwege het meditatieve karakter van deze yogastijl kan de beoefening ervan ook voor mentale groei zorgen.

Hatha yoga

Een spel van inspannen en ontspannen, dát is hatha yoga. Dit is één van de meest bekende yogasoorten. Je staat een aantal ademhalingen in een houding (‘asana’), zodat je de werking hiervan goed ervaart in je lichaam. Je leert je lichaam beter kennen. Niet alleen word je sterker, ook krijg je een betere controle op je ademhaling en geest.

Kom volledig tot jezelf

Ben jij ook zo toe aan een dagje er helemaal tussenuit gaan? Kies dan voor een DagjeYoga bij Yoga Baarn en ga voor een dag op yogaretreat in een prachtige plek in het midden van het land. Je proeft van een aantal verschillende yogalessen en geniet van een heerlijke, gezonde, veganistische lunch én wandeling! Kom lekker alleen of neem gezellig iemand mee. Op de site zie je de beschikbare data.

Meer weten?

Bij Yoga Baarn kan je diverse yogalessen volgen, van zéér ontspannen tot lekker pittig en uitdagend. Er worden ook maandelijks yoga workshops gegeven.

Yoga Baarn
Tolweg 5 | 3741 LM Baarn | 06-15864849 |
[email protected] | www.yogabaarn.nl
Deel dit artikel