Elkerliek-ziekenhuis

‘In het Elkerliek Ziekenhuis sta je er niet alleen voor’

Bijna 110.000 mensen krijgen het jaarlijks te horen: de mededeling die het leven op z’n kop zet en allerlei lastige vragen en angst oproept. Allerlei vragen gaan door je heen. ‘Wat staat me te wachten, hoe lang heb ik nog, waar mag ik nog van dromen?’

Persoonlijke aandacht

Hoewel we steeds meer komen te weten over de ziekte genaamd ‘kanker’ en hoe deze behandeld kan worden, weten we nog lang niet alles. Eén ding is zeker: in het Elkerliek Ziekenhuis in Helmond kun je als kankerpatiënt naast de medische zorg ook op persoonlijke aandacht rekenen.

Emotionele achtbaan

En die aandacht is van wezenlijk belang, weten casemanagers Inge Martens en Jacqueline van Brussel. Zij staan vanaf de eerste diagnose naast de patiënt. Inge: ‘De vergelijking met een emotionele achtbaan wordt vaak gemaakt door patiënten bij wie de ziekte geconstateerd is. Logisch, je gevoelens gaan links naar rechts. Je hebt hoop, dan weer niet. Je ervaart pijn en verdriet. Er is één constante: je balans is weg.’

Luisterend oor

Ze vervolgt: ‘Mensen met kanker willen duidelijkheid over hun behandeling en informatie. Alles moet goed geregeld zijn en goed verlopen. De onderzoeksresultaten moeten op tijd en op de juiste plaats zijn. Het is de bedoeling dat de artsen de juiste informatie hebben, ook als je in een ander ziekenhuis moet worden geopereerd. Maar mensen hebben óók behoefte aan een luisterend oor. Aan iemand die vraagt hoe het met je gaat en met je gezin of je familie. Aan iemand die informeert of je het thuis allemaal wel aan kunt en waar je mee zit en waar je tegenaan loopt.’

‘Mensen met kanker willen duidelijkheid over hun behandeling en informatie’

Spin in het web

Als casemanagers vervullen Inge en Jacqueline een belangrijke rol. ‘Wij zijn de spin in het web van de patiënt. Vanaf het eerste moment combineren wij onze rol als waakhond van het ziekteproces met die van steun en toeverlaat. We bewaken de termijnen, zorgen ervoor dat de uitslagen bekend zijn en we kijken waar we kunnen hulpen. Is er misschien thuiszorg nodig of maatschappelijk werk? Welke hulpmiddelen zijn er nodig? Wij zijn het baken waaraan mensen zich altijd kunnen vasthouden. Het kan zijn dat de patiënt het prettig vindt als wij meegaan naar het gesprek met de arts. Dat is allemaal mogelijk.’

Geen vraag is te gek

Net zoals hun directe collega’s zijn Inge en Jacqueline ook oncologieverpleegkundigen. Ze benadrukken het laagdrempelige, toegankelijke karakter van hun functie. ‘Niet alles komt tijdens het spreekuur met de arts aan bod. Dat is heel logisch. Daarom kunnen mensen ons altijd bellen. Geen vraag is ons te gek, alles is bespreekbaar. Voor deze patiënten die extra aandacht soms echt nodig hebben, staan wij altijd klaar.’

Meest waardevol

Wat het werk op de oncologieafdeling zo waardevol maakt voor de dames? ‘De patiënt motiveert ons’, zeggen ze in koor. Inge verduidelijkt: ‘We laten patiënten zien en voelen dat ze er niet alleen voor staan. Ze worden niet aan hun lot overgelaten, wij zijn er. De medische begeleiding houden wij zo optimaal mogelijk en we bieden een stukje exclusieve aandacht. Patiënten worden daar blij van. En daar worden wij weer blij van!’

Datum: 31 augustus 2018