zorg-bij-borstkanker

Vind je kracht weer terug!

Na een behandeling tegen borstkanker in het ziekenhuis is het soms lastig om zelfstandig je eigen kracht weer te vinden. Als borstkankerpatiënt kamp je vaak met veel vragen of met complicaties, waarvan je niet goed weet hoe je daarmee moet omgaan. Ook niet onbelangrijk: je weet niet wat er allemaal mogelijk is aan zorg tijdens of na borstkanker.

Ontzorgen

Margriet Plaizier, oprichtster van B.a.B Zorg, wil borstkankerpatiënten graag ontzorgen. Dat begint al met aangeven wat voor soort zorg er mogelijk is. ‘Wanneer iemand lijdt of heeft geleden aan borstkanker is het belangrijk dat er passende zorg wordt aangeboden. Je zit bijvoorbeeld te worstelen met vragen over bepaalde keuzes die je moet gaan maken. Misschien vind je het prettig dat er ‘s nachts iemand is voor eventuele begeleiding. Kortom: er is zorg nodig op verschillende gebieden, aangepast op de situatie.’

Borstkanker heeft geen leeftijd

Borstkanker komt nog steeds bij alle leeftijden voor en daarom is het belangrijk om zorg per individu te kunnen afstemmen. ‘Stel, je hebt geen kinderen of partner en anderen in je omgeving hebben het te druk, dan kan het fijn zijn als er toch iemand is die je kan begeleiden. Bijvoorbeeld als je naar het ziekenhuis moet voor een chemokuur. Juist dat stukje begeleiding is zo ontzettend belangrijk.’

‘Ik wil niet dat mensen die kampen met borstkanker aan hun lot worden overgelaten’

Vergoeding

Vragen over de zorgverzekering komen volgens Margriet veel voor tijdens een ziekteperiode bij mensen met borstkanker. ‘Vaak weten borstkankerpatiënten niet welke wegen ze moeten bewandelen als het gaat om vergoedingen van de zorgverzekering. Ik kan iemand dan begeleiden bij bijvoorbeeld het bellen met de zorgverzekeraar: we zetten de telefoon op de speaker en zo kunnen we samen het gesprek ingaan. Komt er geen vergoeding? Dan kijken we naar een andere oplossing.’

Persoonlijke begeleiding

Margriet vindt één-op-één-contact heel belangrijk en daarom begeleidt ze mensen die met borstkanker te maken hebben of hebben gehad in het hele traject. ‘Ik wil niet dat mensen die kampen met borstkanker aan hun lot worden overgelaten. Ik wil ze helpen op een kleinschalige en persoonlijke manier. Ik denk dat ik mij daarin onderscheid. Het zit in mijn aard om mensen te helpen. Iedere keer wanneer ik zorg heb kunnen verlenen, geeft het me een enorme drive om door te gaan. Vooral wanneer je te horen krijgt dat de cliënt het als heel fijn heeft ervaren. Daarnaast denk ik altijd in wat er wél kan. Mijn motto is: ‘niets is onmogelijk wat onmogelijk lijkt’.’

Datum: 22 november 2017