eten

‘Dit eten lust ik niet’

20 april 2018
149
148
3

Een droom is werkelijkheid geworden: jullie hebben een kindje gekregen! Een mooie tijd breekt aan. De baby groeit goed en het kan steeds meer. En na verloop van tijd heb je een dreumes, peuter of kleuter. Het blijft een prachtig wonder, een kind.

Jakkie!

Na een drukke werkdag zit je met je gezin aan tafel te genieten van de heerlijke maaltijd die je hebt gekookt. Maar dan… ‘IIIeeeuw jakkie, dat lust ik niet!’ En dat elke dag. Je kind laten eten: hoe pak je dat aan?

Tips

Heb jij geen idee hoe je je kind alles kan laten eten? Lees hieronder dé tips:

1. Boodschappen doen

Om te beginnen: betrek je kind bij het eten. Samen boodschappen doen. Laat je kind in de winkel uit twee dingen kiezen (wortels of broccoli), dus niet vragen ‘Wat wil je?’ Thuis laat je je kind helpen met koken. Samen groenten wassen, snijden en snoepen en daarna zelf laten opscheppen.

2. Tafeldekken

Laat je kind helpen de tafel te dekken. Maak het gezellig met een leuk servet en een kaarsje (op batterij). Daarnaast kun je het bord leuk opmaken door gekleurde groenten te gebruiken of door het eten als een gezichtje op het bord te leggen. Je kunt ook een spies maken door het eten aan een stokje te rijgen. En vergeet niet dat zien eten, doet eten!

3. Ontdekken

Bedenk ook dat kinderen smaak moeten ontwikkelen. Proeven doe je niet alleen met je tong, maar ook met je ogen, neus en vingers. Dat geeft absoluut een enorme kliederboel, maar voor je kind is eten een ontdekkingstocht. Met handjes eten, voelen en pluizen is trouwens goed voor de ontwikkeling van de fijne motoriek en de zintuigen.

Structuren

Pureer het eten zo min mogelijk en geef stukjes die ze kunnen vastpakken. Zo ontdekken ze structuren. Naarmate ze wat groter worden, is het zaak om ze te leren met bestek te eten. De smaakontwikkeling kan tergend langzaam gaan, dus dwing niet, want dat werkt averechts. Combineer eten dat ze niet lekker vinden met iets wat ze wel lusten.

4. Verantwoordelijkheid

Als ouders ben je verantwoordelijk voor wat je kind eet, maar ook wanneer en waar. Je kind bepaalt hoeveel het eet en of het überhaupt eet. Leg uit dat het even duurt voor ze nieuw voedsel lekker gaan vinden. Vraag niet aan een kind: ‘Lust je dit?’ of ‘Wil je dit?’, maar bied het gewoon aan.

Afspraken

Maak duidelijke afspraken. Laat ze altijd één hap proeven. Ga niet onderhandelen door een toetje te beloven als ze hun bord leegeten. Gebruik eten niet als straf of beloning. Zo leer je ze dat bloemkool vies is en daarom beloond moet worden met iets lekkers. Doe ook niet overal appelmoes op zodat ze het eten. Daar los je niets mee op. Maak geen strijd, want dan krijgt eten een negatieve associatie. Als ze niet willen eten, dan niet. Geef ze dan geen boterham met chocopasta. Kinderen kunnen best een dagje zonder eten. Waarschijnlijk heeft het eerder op de dag al gegeten, dus geen zorgen! En als ze echt honger hebben, dan hoor je het wel.

Hulp

Wil je meer tips, ideeën of begeleiding? Neem dan contact op met Miranda Slagter-Zwier. Kijk ook eens naar je zorgverzekering. Omdat Miranda is aangesloten bij de BGN (Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland), kun je een vergoeding krijgen als je je door haar laat begeleiden.

Meer weten?

A Love 4 Health geeft informatie, adviseert, motiveert en begeleidt mensen naar een gezonder gewicht door een gezondere leefstijl. De focus ligt niet op het diëten, maar op het creëren van een nieuwe lifestyle. Samen met jou!

A Love 4 Health
Crispijnstraat 44 | 2513 SJ Den Haag | 06-41247732 |
[email protected] | www.alove4health.nl
Deel dit artikel